تقویت حافظه با خانه‌داری؟

ظرف‌ شستن، مرتب کردن تختخواب، جمع‌وجور کردن خانه، آشپزی، پاک کردن شیشه و جارو کردن ممکن است برای افراد ۶۵ساله و بالاتر فایده‌های بدنی و شناختی داشته باشد

تحقیقات نشان می‌دهد سالمندان با انجام کارهای سبک خانه، هم از نظر حافظه و هم توانایی‌های جسمی سود می‌برند-canva

نتیجه یک تحقیق حاکی از آن است که انجام کارهای سبک خانه می‌تواند به حفظ سلامت ذهنی فرد کمک کند.

بر اساس تحقیقی که روی حدود ۵۰۰ بزرگ‌سال در سنگاپور انجام شده و در مجله پزشکی بی‌ام‌جی اوپن (BMJ Open) منتشر شده است، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی مانند ظرف‌ شستن، مرتب کردن تختخواب، جمع‌وجور کردن خانه، آشپزی، پاک کردن شیشه، و جارو کردن ممکن است برای افراد ۶۵ساله و بالاتر فایده‌های بدنی و شناختی داشته باشد.

افرادی را که در این تحقیق شرکت داشتند به دو گروه سنی تقسیم کردند: آن‌هایی که ۲۱ تا ۶۴ ساله بودند، و آن‌هایی که ۶۵ تا ۹۰ سال داشتند؛ میانگین سن این دو گروه به ترتیب ۴۴ و ۷۵ سال بود.

روی این افراد آزمایش‌هایی انجام شد تا حافظه و توانایی جسمی آن‌ها بازبینی شود، به این صورت که محققان مواردی از قبیل سرعت راه رفتن و سرعت نشست و برخاست شرکت‌کننده‌ها را پایش کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که آن‌هایی که در طبقه‌بندی سنی بالاتر بودند، با انجام کارهای سبک خانه، هم از نظر حافظه و هم توانایی‌های جسمی سود برده‌اند.

نمره شناختی افرادی که در این طبقه‌بندی بودند با انجام حجم بالاتری از کارهای خانه هشت درصد، و با انجام کارهای کمتر، پنج درصد بالاتر از آن‌هایی بود که از این هم کمتر در خانه کار انجام می‌دادند.

آن‌ها همچنین نسبت به کسانی که حجم بالایی از کارهای سنگین خانه را انجام می‌دادند هشت در صد سریع‌تر از جا بلند می‌شدند و می‌ایستادند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «این نتایج در مجموع نشان می‌دهد که عملکردهای شناختی، جسمی، و جنبشی بهتر مربوط به فعالیت‌های سنگین خانه‌داری ممکن است به طور منطقی با کاهش خطر نزول فیزیولوژیکی در میان افراد مسن‌تر جامعه در ارتباط باشد.»

این محققان می‌گویند: «درآمیختن [فعالیت بدنی] با سبک زندگی روزانه از طریق انجام کارهای خانه (یعنی خانه‌داری) می‌تواند به [فعالیت بدنی] بیشتر منتج شود که به‌خصوص در میان افراد مسن‌تر جامعه، با  سلامت عملکرد‌شان به طور مثبت در ارتباط است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی