اسرائیل می‌گوید ایران می‌تواند تا پنج سال آینده به سلاح هسته‌ای دست یابد

اسرائیل تاکید کرد حق این کشور برای دفاع از خود محفوظ است

آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل-EMMANUEL DUNAND / AFP

اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر (۲ نوامبر) اعلام کرد که ایران فقط پنج‌ سال با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و مذاکرات هسته‌ای که هفته آینده از سر گرفته خواهد شد نمی‌تواند این روند را متوقف کند. اسرائیل تاکید کرد حق این کشور برای دفاع از خود محفوظ است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل در نشست امنیتی که روز سه‌شنبه در دانشگاه رایشمن برگزار شد گفت: «ایران چه با توافق چه بدون آن، تا پنج سال دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.»

مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام دوشنبه آینده و پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه، از سر گرفته خواهد شد. مطابق این توافقنامه، ایران موافقت کرده بود در قبال لغو تحریم‌های بین‌المللی، از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد.

به گزارش رویترز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، که از ماه ژوئن سکان دولت این کشور را به دست گرفته است، نیز در این نشست امنیتی گفت ایران در پیشرفته‌ترین مرحله برنامه دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای قرار دارد. این در حالی است که ایران هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند. بنت در این نشست امنیتی گفت: «حتی اگر طرفین به توافقی برسند، اسرائیل بخشی از این توافق نخواهد بود و درنتیجه، این توافق الزامی را بر اسرائیل تحمیل نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل همواره اعلام کرده است که توافق برجام برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کافی نیست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۸ این توافق را نادرست دانست و از آن خارج شد. در پاسخ، ایران نیز برخی محدودیت‌هایی را که در این توافق پذیرفته بود، نقض کرد.

اسرائیل همچنین از اینکه توافقنامه هسته‌ای با ایران برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در بر نمی‌گیرد، ابراز ناخرسندی کرده است.

بنت گفت: «ایرانی‌ها دولت اسرائیل را با موشک‌‌هایشان محاصره کرده‌اند، در حالی‌ که خودشان در امنیت در تهران بر تخت تکیه زده‌اند.» او در ادامه افزود: «دیگر رفتن سراغ تروریست‌هایی که نیروی قدس سپاه گسیل می‌کند، کافی نیست. باید سراغ مرکز فرماندهی برویم.»

در سخنانی جداگانه، رئیس نیروی هوایی اسرائیل به کشورهای عربی خلیج‌ فارس پیشنهاد داده است تا برای مقابله با حملات پهپادهای ساخت ایران، با یکدیگر همکاری کنند.