بلومبرگ: آمریکا باید خود را برای شکست مذاکرات با ایران آماده کند

«آمریکا خطوط قرمز خود را به‌طور واضح مشخص و اعلام کند که ایران در صورت عبور از آن‌ها، با چه خطری روبه‌رو خواهد شد»

مذاکرات احیای برجام که از اواخر خرداد متوقف شده بود، هفته آینده در وین ازسر گرفته می‌شود - EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در یادداشتی، با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران پس از نقض تعهدهای برجامی آن کشور، نوشت که آمریکا باید خود را برای شکست مذاکرات پیش رو برای احیای برجام  آماده کند تا در آن صورت، «تهدید ایران را از راه‌های دیگر مهار کند».

مذاکرات احیای برجام قرار است پس از حدود پنج‌ماه تعلیق، به‌زودی، از هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) میان ایران و کشورهای۱ +۴ (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) با مشارکت غیرمستقیم ایالات متحده، در شهر وین اتریش ازسر گرفته شود.

شورای سردبیری بلومبرگ روز دوشنبه، اول آذرماه، در یادداشتی تاکید کرد که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام با جمهوری اسلامی ایران، «مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید ضمن یادآوری هدف اصلی آن توافق»، برای رد کردن هرگونه نتیجه‌ای که در راستای آن هدف نباشد، آماده شوند.

براساس این یادداشت، هدف اصلی برجام، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، این بود که «اگر ایران به‌سرعت به‌سمت ساخت بمب هسته‌ای برود، جهان فرصت کافی برای مقابله با آن را داشته باشد». 

پس از خروج یک‌طرفه دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام، جمهوری اسلامی ایران نیز در چند مرحله اجرای تعهدهای هسته‌ای خود را کنار گذاشت. این کشور برخلاف آنچه که در برجام تعهد کرده بود، صدها سانتریفیوژ پیشرفته جدید ساخته و در تاسیسات غنی‌سازی خود به‌کار گرفته، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را چندین‌برابر حد مجاز افزایش داده، سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰درصد بالا برده و اورانیوم فلزی تولید کرده که جزئی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران همچنین موانع جدی در مسیر فعالیت‌ بازرسان بین‌المللی و نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای خود ایجاد کرده است.

به این ترتیب، زمان گریز هسته‌ای ایران، یعنی مدت زمان لازم برای دستیابی به میزان اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای، که پیش‌تر حدود یک‌سال بود، با پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای این کشور، به یک ماه کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته شورای سردبیری بلومبرگ، حتی اگر درپی توافق جدید با ایران، بخشی از اورانیوم غنی‌شده به خارج از آن کشور منتقل و فعالیت سانتریفیوژها نیز متوقف شود، زمان گریز هسته‌ای آن کشور را چندان طولانی‌تر نخواهد کرد؛ زیرا «ایرانی‌ها نشان داده‌اند که با سرعت می‌توانند تاسیسات غیرفعال‌ خود را دوباره راه‌اندازی کنند؛ جدیدترین سانتریفیوژهای آن‌ها کارآمدترند و دانشمندان ایرانی درحال حاضر، دانش هسته‌ای بیشتری دارند.»

به همین دلیل، براساس این یادداشت، «اقدام‌های سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران» بسیار حیاتی خواهد بود و «ایالات متحده باید این موضوع را برای شرکای مذاکره‌کننده اروپایی، روسی و چینی خود نیز شفاف‌سازی کند». دولت بایدن باید در برابر ایران قوی‌تر از آنچه که تاکنون بوده است، عمل کند و جمهوری اسلامی ایران با چنان شرایطی موافقت نخواهند کرد، مگر این‌که با «فشار هماهنگ بین‌المللی» مواجه شوند.  

بلومبرگ همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران، باید خواستار «همکاری کامل آن‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای» پیش از لغو تحریم‌ها، باشند. 

بنابر این یادداشت، درصورتی‌که مذاکرات احیای برجام شکست بخورد، ایالات متحده باید آماده باشد تا «تهدید ایران را از راه‌های دیگر مهار کند»، «منافذ تحریم‌های موجود را ببندد و به‌دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر باشد» وهمچنین به‌طور واضح خطوط قرمز آمریکا را مشخص و اعلام کند که اگر ایران از آنها عبور کند، با چه خطری روبه‌رو خواهد شد.