اغراق بایدن در ماجرای نجات معجزه‌آسای جیل از آتش‌سوزی کار دستش داد

واقعه‌ای که رئیس‌جمهور از آن با عنوان خاکستر شدن خانه‌اش یاد کرد، در واقع آتش‌سوزی بسیار کوچک‌تری بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و همسرش جیل - MANDEL NGAN / AFP

رئیس‌جمهور جو بایدن به بازگویی داستان‌های گذشته‌ خود برای توجیه اعمالش علاقه زیادی دارد اما هفته پیش یکی از همین هنرنمایی‌های کلامی‌ او وقتی که گفت یک بار خانه‌اش در حالی که بانوی اول جیل بایدن درون آن بوده، آتش گرفته و نابود شده است، تعجب همگان را برانگیخت.

بایدن روز ۱۶ نوامبر، در وودستاک نیوهمپشایر مشغول سخنرانی در این مورد بود که چگونه می‌خواهد با تصویب بودجه دوحزبی ۱.۲ تریلیون دلاری‌ خود برای زیرساخت،‌ پل ۸۲ ساله رودخانه پمیج‌وست را تعمیر کند. در حین این سخنرانی او انگار به یاد آتش‌سوزی فاجعه‌بار خانه‌اش در دلاور افتاد.

او گفت که این پل «جان افراد را نجات می‌دهد و مشکلات را حل می‌کند» و پایگاه‌های خدمات عمومی همچون ایستگاه‌های آتش‌نشانی نزدیک آن به آن اتکا دارند.

بایدن گفت: «بدون این پل، چنانکه پیش‌تر نیز گفتم، برای رسیدن به آن سوی رودخانه باید ۱۶ کیلومتر راه طی کرد و من به عنوان کسی که «خانه‌اش همراه با زنش سوخته و خاکستر شده -البته او خدا را شکر سالم از مهلکه بیرون آمد- می‌دانم، به عنوان کسی که بخش قابل توجهی از خانه‌اش سوخت، می‌توانم بگویم ۱۰ دقیقه خیلی به حال آدم فرق می‌کند. واقعا خیلی فرق می‌کند.» او بعدا افزود در واکنش به شرایط اضطراری «هر دقیقه حیاتی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واقعه‌ای که رئیس‌جمهور از آن با عنوان سوختن و خاکستر شدن خانه‌اش یاد کرد، در واقع آتش‌سوزی بسیار کوچک‌تری بود که در اوت ۲۰۰۴ و در جریان طوفان‌زدگی سواحل شرقی رخ داد. بر اساس گزارش مجله خبری ویلمینگتون نیوز، جیل بایدن، بانوی اول آینده، با ۹۱۱ (مرکز فوریت‌های پلیس) تماس گرفت و گزارش داد یک صائقه جهنده موجب آتش‌سوزی در آشپزخانه خانواده بایدن‌ شده است. پنج شرکت مختلف آتش‌نشانی به تماس خانم بایدن واکنش نشان دادند و توانستند آتش را پیش از آن که گسترده‌تر شود، خاموش کنند.

جورج لمبورن، رئیس آتش‌نشانی شهر کرنستون هایتز در ایالت دلاور، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که آن آتش‌سوزی «در عرض ۲۰ دقیقه مهار شد».

او گفت: «خوش‌بختانه خیلی زود به آن رسیدیم.»

بایدن که در بیش از سه دهه حضور در مجلس سنا به او لقب استاد داستان‌سرایی داده بودند، هنگام مبارزات انتخاباتی هم گاهی بابت گفتن داستان‌هایی به مخمصه افتاده و بعد ناچار شده بود روایت خود را تصحیح کند یا توضیح دهد. یکی از این موارد در سال ۱۹۸۸ رخ داد که نخستین حضور از سه حضور او در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ناگهان پایان یافت زیرا مشخص شد در سخنرانی دوره‌ای خود بخش‌هایی از سخنرانی لرد کیناک، رهبر پیشین حزب کارگر، را سرقت کرده است.

ناهمخوانی خاطره بایدن درباره آتش‌سوزی سال ۲۰۰۴ با آنچه در واقع اتفاق افتاد، از چشم خبرگزاری‌های مشهور محافظه‌کاران پنهان نماند.

نیویورک پست و فاکس‌نیوز هر دو به‌سرعت بر این ناهمخوانی انگشت گذاشتند و دومی گزارش داد که رئیس‌جمهور «داستانی به فهرست بلندبالای داستان‌های بزک شده اضافه کرد».

خبرگزاری‌های سرشناس دست‌راستی بارها با توسل به این اغراق‌گویی‌ها، بایدن را انسانی بسیار متقلب جلوه داده‌اند و آن‌ها را معادل سخنان کذب سلف او، دونالد ترامپ، در مورد موضوع‌هایی مثل درمان کووید-۱۹ و رفتارهای که به نخستین استیضاح او بابت سوء‌استفاده از قدرت و مانع‌تراشی در برابر کنگره منجر شد، توصیف کرده‌اند.

کاخ سفید هنوز به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان