محدود شدن روابط اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین در عرصه امنیت و اقتصاد

نفتالی بنت از تشکیل کشور فلسطینی و دیدار با عباس امتناع می‌ورزد، اما می‌خواهد وضعیت زندگی فلسطینیان را اندکی بهبود بخشد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل. عكس از:  AFP

هرچند تشکیلات خودگردان فلسطین «اقدامات اسرائیل برای بهبود زندگی فلسطینی‌ها و تقویت اقتصاد آن‌ها» را  نابسنده می‌داند، مگر این‌که با افق سیاسی روشنی همراه باشد که منجر به پایان دادن «آزادی سرزمین‌های فلسطینی از اشغال اسرائیل»‌، شود، اما از اقدامات مزبور استقبال می‌کند. در حالی‌که فلسطینی‌ها و آمریکایی‌ها اقدامات اخیر اسرائیل را گامی در راستای «اعتمادسازی» بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی با هدف هموار کردن مسیر از سرگیری مذاکرات می‌دانند، تل‌آویو اصرار بر مطرح کردن «صلح اقتصادی» دارد و اقداماتش را به‌خودی‌خود یک هدف مشخص تلقی می‌کند.

دیدارهای محدود و مشخص

از سوی دیگر، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، همچنان به مخالفتش با تشکیل دولت مستقل فلسطین ادامه می‌دهد و این امر را ناشی از این نگرانی می‌داند که به گفته وی «ممکن است گروه‌های افراطی زمام امور آن را در دست گیرند». نفتالی بنت حتی از ملاقات با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین «به دلیل اقدام وی به درج شکایت علیه ارتش اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی»، خودداری می‌کند. با این حال، وی به وزرا و مقامات اسرائیلی اجازه دیدار با مقامات فلسطینی را می‌دهد، مشروط بر این‌که ملاقات‌ها محدود به مسائل امنیتی و اقتصادی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین ترتیب، چند ماه پیش و پس از آن‌که نفتالی بنت تاکید کرد که دیدار وزیر دفاع اسرائیل با مقامات فلسطینی به دلایل امنیتی انجام می‌شود، بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با محمود عباس دیدار کرد. علاوه برآن، هفته گذشته محمود عباس با رونین بار، رئیس جدید سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) نیز در رام‌الله دیدار کرد.

در همین حال، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت که «اسرائیل به بهبود زندگی فلسطینی‌ها علاقه‌مند است و در این امر منافع مشترکی را برای هر دو طرف می بیند.»

خشم فلسطینی‌ها

با این حال، محمد آشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از هر طرحی از جانب اسرائیل برای بهبودی وضعیت اقتصادی فلسطینیان، گفت که اقدامات اسرائیل نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت مگر این‌که در چارچوب روند سیاسی روشنی باشد که منجر به پایان اشغالگری شود. وی با اشاره به این‌که اسرائیل «متعهد به اتخاذ تدابیر مشخصی» شده است، گفت «اگر چارچوب سیاسی جدی وجود نداشته باشد، کلیه اقدامات اسرائیل ناقص خواهد ماند». نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین این اظهارات را در جریان حضور در اسلو، پایتخت نروژ برای شرکت در اجلاس کشورهای کمک‌کننده به فلسطین، مطرح کرد. وی در حاشیه اجلاس یادشده با عیساوی فرج، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل نیز دیدار کرد.

در جریان این دیدار، عیساوی فرج از رضایت و موافقت اسرائیل به راه‌اندازی «پروژه‌های حیاتی و مهمی برای فلسطینی‌ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی با هدف تضمین آینده‌ای بهتر برای فلسطینیان و احیای اقتصاد آن‌ها» سخن گفت.

در همین حال، بلال الشوبکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه الخلیل، اظهار داشت که «دولت اسرائیل می‌خواهد تنها در مسائل امنیتی و اقتصادی با تشکیلات خودگردان فلسطین تعامل ‌کند و از هرگونه گفت‌وگوی سیاسی با آن خودداری ‌کند.» وی افزود که اسرائیل با فلسطینی‌ها چنان رفتار می‌کند که گویا تشکیلات خودگردان فلسطین، یک «شهرداری بزرگ است که امور مربوط به زندگی فلسطینیان را مدیریت می‌کند و در تلاش برای حفظ آرامش با اسرائیل است».

بلال الشوبکی گفت «هرچند تشکیلات خودگردان فلسطین اقدامات اسرائیل را نابسنده می‌داند، اما جز این‌که از آن استقبال کند، چاره‌ای دیگری پیش‌رو ندارد.» وی با اشاره به این‌که «هیچ تناقضی در مسئله بهبود زندگی فلسطینیان و رد راه‌حل دو کشور توسط اسرائیل وجود ندارد» افزود که «اسرائیل می‌خواهد تشکیلات خودگردان فلسطین قوی باقی‌ بماند تا نقش خود را در مدیریت امور فلسطینی‌ها ایفا کند تا این‌که دولت اسرائیل به پذیرش این مسئولیت ناگزیر نشود».

© IndependentArabia

بیشتر از جهان