بازگشت آزمایشی تماشاگران، بازگشایی پرونده حضور زنان در ورزشگاه‌ها

برای عادی جلوه دادن شرایط جامعه، برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال با حضور تماشاگران، تبلیغات مناسبی است

در حرف و ادعا، تماشاگران را صاحب اصلی فوتبال ایران می‌دانند، اما در واقعیت جاری، برای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها پس از ۲۱ ماه دوری آنان به دلیل شیوع کرونا، حتی سامانه فروش بلیت را بهینه‌سازی نکردند و بی‌توجه به حفظ سلامت تماشاگران، چگونگی حضور آن‌ها در جایگاه‌ها مدیریت نشد.

بازی استقلال - نساجی در هفته پنجم لیگ برتر ایران با حضور آزمایشی بیش از پنج هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار شد. اما سازمان لیگ پنج ساعت پیش از برگزاری بازی اعلام کرد که تماشاگران می‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند، و امکان خرید بلیت اینترنتی، سه ساعت پیش از شروع بازی مهیا شد. همه کار کردند تا یک تفریح عصرگاهی جذاب، به دردسری برای دوستداران فوتبال تبدیل شود.

تماشاگران هنگام خرید اینترنتی بلیت، با سرعت پایین عملکرد سامانه مواجه شدند. این سامانه ظرفیت رجوع همزمان چند هزار کاربر را نداشت. در سال‌های پیش نیز خرید بلیت اینترنتی بازی‌های لیگ برتر ایران همواره مشکلات مشابهی داشت، اما اعتراض تماشاگران هرگز منجر به رفع همین مشکل ساده نمی‌شد.

طی دو سال برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها، فرصت خوبی مهیا بود که سازمان لیگ چنین مشکلاتی را برطرف کند. اما موضوعی که برای نهاد برگزارکننده بازی‌های لیگ برتر اهمیت ندارد، احترام به شهروندانی است که می‌خواهند به تماشای یک مسابقه ورزشی بروند.

فراموش نکنیم که بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌های ایران، پرونده حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نیز در فیفا می‌گشاید. فیفا در آخرین هشدارهایش اعلام کرده است که زنان باید بدون محدودیت در تهیه بلیت، به ورزشگاه‌ها راه یابند. اما فدراسیون فوتبال ایران طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها، می‌توانست هشدارهای فیفا را نادیده بگیرد؛ رفتاری که ادامه آن واکنش فیفا را در پی خواهد داشت.

برای تماشاگرانی که پس از ساعت‌ها معطلی پشت درهای ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند، مسیر متناسب با جمعیت برای ورود به ورزشگاه در نظر گرفته نشده بود. بسیاری از تماشاگران پس از باز شدن یک‌باره درهای ورزشگاه به زمین افتادند و صحنه‌های نگران‌کننده‌ای ساخته شد که نشان می‌داد هم شأن تماشاگران درنظر گرفته نشده است، و هم به خطر صدمه و آسیب احتمالی در میان جمعیت بی‌توجهی شده است. در همین ورزشگاه آزادی، به دلیل مدیریت غلط هنگام ورود و خروج، سابقه مرگ تماشاگران وجود دارد و چنین حادثه هولناکی می‌توانست بار دیگر نیز رخ دهد. تماشاگران نیز بعد از حدود ۲۲ ماه به ورزشگاه می‌رفتند و علاقه و هیجان آن‌ها می‌توانست به احتمال بروز خطر بیفزاید.

تماشاگران پرشماری از شهرهای دور و نزدیک برای تماشای مسابقات ورزشی به تهران می‌روند و نامنظم بودن روش بلیت‌فروشی، آنان را وادار می‌کند که از شب پیش از بازی یا صبح روز مسابقه به ورزشگاه رجوع کنند و ساعاتی طولانی را در شرایطی نامناسب سپری کنند. آن‌ها برای تماشای یک مسابقه فوتبال، مجبور به تحمل شرایطی می‌شوند که هیچ نسبتی با تفریح یک شهروند ندارد.

در ورزشگاه‌های ایران هیچ‌گاه حتی حداقل امکانات برای تماشاگران فراهم نیست. از نحوه پردردسر بلیت‌فروشی و خطرات هنگام ورود و خروج که بگذریم، می‌رسیم به فروش غذاهای بی‌کیفیت در ورزشگاه، سرویس‌های بهداشتی نامناسب، و بسیاری مشکلات دیگر که تماشاگران را از تفریح تماشای فوتبال منصرف می‌کند و یکی از دلایل کم شدن تعداد تماشاگر در ورزشگاه‌های ایران است. وسایل حمل و نقل عمومی نیز به تعدادی که بتواند آسایش تماشاگران را هنگام رفت و آمدشان فراهم کند، وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوع کرونا همچنان در ایران شدت دارد، اما برای عادی جلوه دادن شرایط جامعه، برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال با حضور تماشاگران، تبلیغات مناسبی است. کیفیت واکسن‌های تزریق‌شده هنوز نتوانسته است جامعه را ایمن کند و حضور در ورزشگاه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌تواند خطر ابتلا را بیشتر کند.

تماشاگران در روز بازی استقلال - نساجی، فاصله را هنگام نشستن در جایگاه رعایت نمی‌کردند و سازمان‌دهی تماشاگران به گونه‌ای نبود که با فاصله‌گذاری، خطر ابتلا کاهش یابد. سازمان لیگ و نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه نتوانستند با سخت‌گیری و مدیریت وضعیت، از سلامت تماشاگران محافظت کنند. بسیاری از تماشاگران هنگام رفت و آمد نیز از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کردند که به دلیل ازدحام، رعایت فاصله بین افراد در آن‌ها ممکن نیست. تماشاگرانی که مواد ضدعفونی‌کننده همراه خود داشتند، در بازرسی پیش از ورود به ورزشگاه مجبور به تحویل آن به پلیس ورزشگاه شدند. تصاویر منتشرشده از بازی نشان می‌دهد که بسیاری از تماشاگران ماسک استفاده نمی‌کردند.

طبق مقرراتی که برای حضور تماشاگران تعیین شده بود، کسانی می‌توانستند بلیت بخرند که دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. اما پس از باز شدن درهای ورزشگاه، کنترل جمعیت ممکن نشد و تعداد کسانی که بدون بلیت به ورزشگاه راه یافتند، پرشمار بود و احتمالا بخشی از آنان دو دوز واکسن کرونا تزریق نکرده بودند.

برگزاری ناموفق بازی استقلال - نساجی در حضور حدود ۵ هزار تماشاگر، شاید باعث شود که دوباره درهای ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران بسته بماند، اما باشگاه‌های دیگر در لیگ برتر پی این فرصت هستند که از حضور تماشاگران بهره‌مند شوند و به سازمان لیگ اعتراض کرده‌اند که چرا فقط استقلال این فرصت را داشته است. بدیهی است که همه باشگاه‌ها خواستار حقوق برابر در تمام تصمیمات باشند، اما در حالی که ویروس کووید-۱۹ همچنان در ایران شیوع دارد، این خواسته نباید به محملی برای ایجاد خطر برای تماشاگران تبدیل شود.

بیشتر از فوتبال