نابودی ۲۰ درصد درختان سکویای جهان در آتش‌سوزی‌‌های کالیفرنیا

سکویا ازلحاظ حجم بزرگ‌ترین درخت‌ جهان است

حریق‌ها بیشتر اراضی کالیفرنیا را در سال ۲۰۲۰ سوزاندند - ERIC PAUL ZAMORA / AFP

آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا حدود ۲۰ درصد جمعیت درختان غول‌پیکر سکویای جهان را در دو سال گذشته نابود کرده است.

به گفته مقامات، حریق‌های ویرانگر در رشته‌کوه سیه‌را در ایالت نوادا باعث شده است که هزاران درخت سکویا از سال ۲۰۲۰ تاکنون از بین بروند. سکویا بزرگ‌ترین درخت شناخته شده کره زمین‌ است.

آتش‌سوزی‌های بوستان ملی سکویا و جنگل‌های ملی اطراف آن‌ که در سال ۲۰۲۱ در یک‌سوم درخت‌زارها رخ داد؛ ۲۲۶۱ تا ۳۶۳۷ اصله سکویا را از بین برد.

آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۲۱ در همین منطقه نیز از حدود ۵۷۰۰۰ اصله درخت سکویای باقی‌مانده در کره زمین؛ ۷۵۰۰ تا ۱۰۴۰۰ اصله درخت را از بین برد.

سکویا که ازلحاظ حجم بزرگ‌ترین درخت‌ جهان است؛ در ۷۰ درخت‌زار جبهه غربی سیه‌را نوادا روییده است و برخی از آن‌ها بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلی جوردن، سرپرست بوستان‌های ملی سکویا و کینگز کانیون می‌گوید: واقعیتی که باید ما را هشیار کند این است که بخش بزرگ دیگری از جمعیت محدود این درخت‌های نمادین از بین رفته است؛ درخت‌هایی که سال‌های بسیاری هم بگذرد جانشینی ندارند. با توجه به عظمتی که این درختان دارند به‌راستی نمی‌توان آن‌ها را پیش‌پاافتاده انگاشت. برای آن‌که فرزندان، نوه‌ها و نوادگان ما از دیدن این درختان محروم نشوند باید دست به کار شد.

حریق‌ها بیشتر اراضی کالیفرنیا را در سال ۲۰۲۰ سوزاندند و سال ۲۰۲۱ از این لحاظ در جایگاه دوم قرار دارد.

مقام‌های رسمی در پی آتش‌سوزی‌های سال گذشته دست به اقدام‌های بیشتری در سال ۲۰۲۱ زدند تا این درخت‌های نمادین را حفظ کنند؛ ازجمله  دور درخت ژنرال شرمن که بزرگ‌ترین موجود زنده روی زمین است، ورقه محافظ پیچیدند. روی تاج‌پوش‌های این درختان هم ژل ضد آتش ریختند، با استفاده از آب‌پاش تنه‌هایشان را مرطوب کردند و مواد اشتعال‌پذیر را از اطرافشان دور کردند.

کریستی بریگم، رئیس بخش مدیریت منابع و امور علمی می‌گوید: مسئولان این بوستان در سال ۲۰۱۳ با استفاده از داده‌ها به مدل‌سازی اقلیمی اقدام و پیش‌بینی کردند تا ۵۰ سال دیگر این درختان در معرض خطر آتش‌سوزی نیستند. خانم بریگم می‌گوید: «دوست نداریم درختان غول‌پیکر سکویا را از دست بدهیم. برای حفاظت بهتر از باقی‌مانده درختان‌ کهن‌سال و مقاوم‌سازی جنگل‌ها در سیه‌را نوادا در برابر آتش‌سوزی باید دست به کار شد، زیرا آتش‌سوزی در راه است.»

آمارگیری کامل از درختان نابود شده در سال ۲۰۲۰ در دست انجام است، اما آتش‌سوزی‌های جدید امسال سبب شد به پایان نرسد.

© The Independent

بیشتر از جهان