آتش‌سوزی‌ در کالیفرنیا، تهدید حیات بزرگ‌ترین درخت جهان

ارتفاع «ژنرال شرمن» ۸۳ متر است و بزرگ‌ترین درخت جهان از نظر حجم است

آتش سوزی‌های کنترل‌شده معمولا به شکوفایی درختان غول‌پیکر سکویا کمک می‌کند - AFP PHOTO/MLADEN ANTONOV

آتش‌سوزی در شمال کالیفرنیا اینک با گسترش به سمت پارک ملی سکویا، بزرگ‌ترین درخت جهان معروف به «ژنرال شرمن» را در معرض خطر قرار داده است.

آتش‌سوزی‌های «کلونی اند پارادایس» (Colony and Paradise) ​​که در مجموع  با نام آتش‌سوزی‌ کی‌ان‌پی (KNP) شناخته می‌شود، دهم سپتامبر با صاعقه آغاز شد.

به شهرهای تری ریورز، سیلور سیتی و کابین کُو در حاشیه پارک ملی فرمان تخلیه داده شده است.

مارک روجیرو، افسر اطلاعات آتش‌نشانی در پارک‌های ملی سکویا و کینگز کانیون، روز سه‌شنبه گفت که در حالی که هیچ تهدیدی قریب‌الوقوعی [متوجه درخت ژنرال شرمن] نیست، «این خطر به صورت بالقوه وجود دارد».

صبح روز چهارشنبه، آتش‌سوزی کی‌ان‌پی مساحتی ۲۰ کیلومترمربعی و صدها خانه را سوزاند و در نتیجه آن، اداره پارک‌های ملی آمریکا پارک سکویا را تعطیل کرد.

اداره پارک‌های ملی گزارش داد که آتش‌سوزی‌ «همچنان در حال گسترش است و می‌تواند بر زیرساخت‌ها و منابع پارک ملی سکویا اثر بگذارد».

جنگل درختان غول‌پیکر در پارک ملی سکویا واقع است و  بیش از دوهزار اصله درخت غول‌پیکر سکویا (نوعی کاج) دارد که برخی از آن‌ها بلندترین و قدیمی‌ترین درختان جهان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتفاع «ژنرال شرمن»  ۸۳ متر است و بزرگ‌ترین درخت جهان از نظر حجم است. قدمت آن حدود دو هزار و ۳۰۰  تا دو هزار و ۷۰۰ سال تخمین زده می‌شود و ارزشمندترین گنجینه این پارک است.

آتش سوزی‌های کنترل‌شده معمولا به شکوفایی درختان غول‌پیکر سکویا کمک می‌کند، زیرا شعله‌های آتش دانه‌های آن‌ها را از مخروط آزاد می‌کنند و چرخه رشد این گونه را تداوم می‌بخشند؛ اما در سال‌های اخیر، روند روبه‌رشد آتش‌سوزی‌های بزرگ و فرار، ناشی از بحران آب‌وهوا‌یی، برای درختان سکویا خطری جدی به همراه داشته است. بنا بر اعلام اداره پارک‌های ملی آمریکا، آتش‌سوزی موسوم به «کسل» (قلعه) در سال ۲۰۲۰ حدود هفت هزار ۵۰۰  تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ اصله درخت بزرگ سکویا را نابود کرده است.

در کنار تهدید آتش‌سوزی، آقای روجیرو گفته که دسترسی به این درختان نیز دشوار شده است.

این مامور پارک گفت: «آتش‌سوزی کلونی به طور خاص در نقطه‌ای بسیار بد شعله‌ور شده است... جایی که این درختان مانند نخلستان‌اند و به همین دلیل مستقر کردن نیروهای آتش‌نشانی در برخی از این مناطق دشوار است.»

بیش از ۳۰۰ آتش‌نشان در این مجتمع مستقر شده‌اند و خدمه هوایی در حال پاشیدن ماده اطفاءحریق‌اند.

کلی جردن، سرپرست پارک‌های ملی سکویا و کینگز کانیون، گفته است که آتش‌نشانان «به معنای واقعی کلمه رنگ‌آمیزی کوه‌ها با ماده اطفاء حریق [قرمز رنگ] را شروع کرده‌اند.»

بحران آب و‌هوایی خشکسالی شدید و دمای بالاتر از معمول در کالیفرنیا را سبب شده و آتش‌سوزی‌هایی شدید و مکرری به بار آورده است. آتش سوزی دیکسی که بیش از دو ماه است ادامه دارد، به نام دومین آتش‌سوزی بزرگ کالیفرنیا ثبت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان