سپاه از توقیف یک کشتی خارجی در خلیج فارس خبر داد

این دومین بار در یک ماه اخیر است که سپاه یک کشتی خارجی را توقیف می‌کند

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی را منتشر کرده و خبر از آن داده است که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه را توقیف کرده است.

در این خبر به مالکیت کشتی اشاره نشده، اما گفته شده که این شناور حامل ۱۵۰ لیتر گازوئیل قاچاق بوده است.

خبرگزاری فارس، این ویدیو را روز شنبه، ۲۹ آبان، منتشر کرده اما اشاره‌ای به تاریخ عملیات «تفنگداران دریایی ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان» برای توقیف این کشتی نکرده است.

در این ویدیو دیده می‌شود که چند قایق تندرو حامل نیروهای مسلح سپاه به یک شناور نزدیک می‌شوند و آن را تصرف می‌کنند.

احمد حاجیان، فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان، هم گفته است این کشتی در آب‌های ایران توقیف شده است.

این تازهترین اقدام سپاه پاسداران در توقیف یک شناور دیگر در خلیج فارس و دریای عمان، پس از توقیف جنجال‌برانگیز یک نفتکش ویتنامی در اوایل آبان ماه امسال است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز ۱۲ آبان، با انتشار ویدیویی مدعی شد که یک نفتکش حامل نفت ایران را از نیروهای آمریکایی پس گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه سپاه پاسداران مدعی شد مانع دزدی دریایی آمریکا شده است، آمریکا این گزارش‌ها را ساختگی و غیرواقعی خواند و برای نخستین بار اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم ویتنام را در روز دوم آبان در دریای عمان متوقف و آن را به آب‌های ساحلی خود هدایت کرده است.

به این ترتیب، مشخص شد که ادعای اولیه سپاه پاسداران ساختگی بوده و آمریکا هرگز نفت متعلق به ایران را از یک کشتی دیگر به این نفتکش ویتنامی منتقل نکرده بود.

ایران پس از تخلیه محموله، این نفتکش ویتنامی را آزاد کرد.

سپاه پاسداران، در دی ماه سال گذشته نیز یک نفتکش متعلق به کره‌ جنوبی را به اتهام «آلودگی محیط زیستی» برای چند روز متوقف کرد. در آن زمان گفته شد توقیف این کشتی برای افزایش فشار بر کره جنوبی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور صورت گرفته است.