نیاز فوری سازمان فائو به ۱۱۵ میلیون دلار برای کمک به کشاورزان در افغانستان

«مردم افغانستان در پرتگاه گرسنگی و فاجعه بشری قرار گرفته‌اند»

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، در حال حاضر بسته‌های کمکی میان کشاورزان توزیع می‌کند - Javed TANVEER / AFP

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در گزارش جدیدی که روز جمعه ۲۹ آبان منتشر شد، از بدتر شدن وضعیت مردم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است برای کمک به جلوگیری از بحران بشری به ۱۱۵ میلیون دلار، برای حمایت از کشاورزان افغانستان، نیاز فوری دارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش جدید خود گفته است که مردم افغانستان در پرتگاه گرسنگی و فاجعه بشری قرار گرفته‌اند و سازمان‌های مددرسان بین‌المللی باید در جلوگیری از فاجعه به مردم افغانستان کمک کنند.

در این گزارش به نقل از کیو دونگیو، مدیرکل این سازمان آمده است: «میلیون‌ها افغانستانی در یک‌قدمی فاجعه زندگی می‌کنند. اگر حیواناتشان بمیرند یا مزارعشان کاشته نشوند، فاجعه اتفاق می‌افتد. سرمایه‌گذاری فوری در زمینه کشاورزی و تولید دام در افغانستان نیاز است و این امر به اهداکنندگان کمک می‌کند تا با بازگرداندن کشور به مسیر امنیت غذایی، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.»

این سازمان هشدار داده است که در صورت بی‌توجهی به وضعیت بشری در افغانستان، آمار گرسنگان و افرادی که به غذای کافی دسترسی ندارند، از ۱۸.۸ میلیون نفر در حال حاضر، به ۲۲.۸ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد رسید. بر اساس برآورد این سازمان‌، هر خانواده افغان به ۱۵۷ دلار نیاز دارد تا برای کشت گندم؛ کود شیمی و مواد تقویت‌کننده را تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش همچنین گفته شده است که حدود ۷۰ درصد افغانستانی‌‌ها، در روستاها زندگی می‌کنند و دست‌کم ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی را در افغانستان، تولیدات زراعتی تشکیل می‌دهند. بر اساس تخمین این سازمان، ۸۰ درصد کل معیشت در افغانستان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به زراعت وابسته است.

در این گزارش آمده است، این سازمان برای کمک به پنج میلیون مرد، زن و کودک در زمستان پیش رو و بهار آینده، به ۱۱۵ میلیون دلار، نیاز فوری دارد. بر اساس گزارش سازمان فائو، به ۸۵ میلیون دلار دیگر در سال ۲۰۲۲ برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه و در جهت جلوگیری از فروپاشی معیشت و آوارگی گسترده، نیاز است.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، در حال حاضر در ۳۱ استان افغانستان، بسته‌های کمکی میان کشاورزان توزیع می‌کند. این بسته‌های کمکی حاوی تخم بذری گندم باکیفیت خوب و اصلاح‌شده و آموزش‌های‎‌ لازم برای کشت و بهره‌برداری از آن است.

در گزارش سازمان فائو آمده است این بسته‌های کمکی، به ۱.۳ میلیون نفر در افغانستان کمک می‌کنند تا معیشت خود را در هفته‌ها و ماه‌های آینده حفظ کنند. فائو گفته است کمک‌هایش به کشاورزان را در سراسر افغانستان گسترش می‌دهد، اما برای جلوگیری از فاجعه و کمک به ستون اصلی درآمد میلیون‌ها خانواده، به ۱۱۵ میلیون دلار، نیاز فوری دارد.