«نمی‌شود با تفنگ در اتاق خواب مردم حضور داشت»

رونق بازار سیاه وسایل پیش‌گیری از بارداری در ایران به رغم سیاست رسمی فرزندآوری

پروانه سلحشوری، نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی - همشهری‌ آن‌لاین

پروانه سلحشوری، نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس ایران می‌گوید: «وقتی وسایل پیشگیری از بارداری را از دسترس مردم خارج می‌کنید، بازار سیاه برای خرید و فروش این اقلام گسترش پیدا می‌کند و فقط آن‌هایی که تا پیش از این و به دلیل در دسترس نداشتن وسایل پیشگیری باردار می‌شدند، الان هم باردار می‌شوند.»

به گزارش بهار نیوز، سلحشوری با انتقاد از ابلاغیه اخیر در خصوص افزایش جمعیت، گفت: «اصل سیاست افزایش جمعیت اتفاق خوبی است، اما سیاست‌گذاران ما متاسفانه همواره به دنبال حذف صورت مسئله هستند، برخی فکر می‌کنند، چون زنان شاغل شدند فرزند کمتری می‌آورند و اگر شاغل نباشند چند بچه می‌آورند و در خانه می‌نشینند و بچه بزرگ می‌کنند در صورتی که اینگونه نیست. در کشور‌های مانند ما بین رفاه اجتماعی، برخورداری اقتصادی و ازدواج رابطه مستقیمی وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خانم سلحشوری، «مردم در شرایط اقتصادی بسیار بد و عدم امنیت اقتصادی به سر می‌برند. طبیعی است که در این شرایط تصمیمی برای بچه‌دار شدن نمی‌گیرند، این مشوق‌هایی که در ابلاغیه برای تشویق به بارداری آمده نیز کارساز نخواهد بود، زیرا موضوع از جای دیگری مشکل دارد.»

او افزود: « نمی‌شود که با تفنگ در اتاق خواب مردم حضور داشت، واقعا این قوانینی که می‌بینیم دست کمی از با تفنگ رفتن در اتاق خواب ندارد.»

او گفت: « امکانات حداقلی از مردم گرفته می‌شود، آن‌ها نیز به سوی فرزندآوری نمی‌روند... اغلب مردم دوست دارند که بچه‌دار شوند و کمتر کسی بچه نداشتن را ترجیح می‌دهد. اما مردمی که خودشان در سختی هستند تمایلی ندارند یک فرد دیگری را در این شرایط سخت شریک کنند.»

خانم سلحشوری افزود: «وقتی وسایل پیشگیری از بارداری را از دسترس مردم خارج می‌کنید، بازار سیاه برای خرید و فروش این اقلام گسترش پیدا می‌کند و فقط آن‌هایی که تا پیش از این و به دلیل در دسترس نداشتن وسایل پیشگیری باردار می‌شدند، الان هم باردار می‌شوند. به نظر می‌رسد برای مسئولین فقط تعداد فرزند مهم است، اینکه سالم باشند یا نه اهمیتی ندارد. نمی‌دانند معلول بودن بچه چه فشاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.»