پروانه سلحشوری: قرائت رسمی حاکمیت با ارزش‌ها و هنجارهای مردم همخوانی ندارد

«چندهمسری، ازدواج موقت و... شاید از نظر سیاست‌گذاران و شرع خیانت نباشد، اما از نظر یک زن خیانت است»

از نظر برخی از مسئولان نظام، زن باید فرمان‌بردار باشد، مطیع باشد و مرد این اجازه را دارد تا در تربیت زن خشونت هم به کار برد عکس از اعتماد آنلاین

پروانه سلحشوری دررابطه‌با شرایط فرهنگی کشور و مطالبات زنان اظهار داشت سیاست‌های اتخاذ شده فرهنگی که قرائت رسمی حاکمیت است با ارزش‌ها و هنجارهای تعریف شده توسط مردم همخوانی ندارد و همین تناقض باعث شده بسیاری از مقولات دچار انحراف‌های اساسی شود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تفاوت قرائت حاکمیت و مردم از مقوله فرهنگ چه تبعاتی خواهد داشت، گفت که «حاکمیت با استفاده از تریبون‌های در اختیارش، تلاش می‌کند تا نوعی از روش‌های زندگی را به مردم دیکته کند. اما مردم سبکی جدید را برای زندگی انتخاب کرده‌اند این تناقض باعث تضاد میان مردم و حاکمان شده است. باید بدانیم که مردم هیچگاه به شیوه حاکمیت درنمی‌آیند و حاکمیت مجبور می‌شود مدام از طریق ایجاد قوانین جدید و یا بخش‌های مراقبتی و نظارتی کار را برای خود و دیگران سخت‌تر کند.»

سلحشوری در گفتگو برنا، نگاه حاکمیت به مقوله فرهنگ و خانواده را موجب کاهش استحکام خانواده دانست و افزود که از نظر برخی از مسئولان نظام، «زن باید فرمان‌بردار باشد، مطیع باشد و.. حتی برخی از دوستان به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که مرد این اجازه را دارد تا در تربیت زن خشونت هم به کار برد. و...»

او در ادامه ضمن انتقاد از نگاه حاکمیت به زن گفت که در تبلیغات رسمی عملاً زنان را در حد وسایل خانواده می‌بینیم و زن کسی است که باید در خدمت مرد باشد. او در ادامه تأکید کرد که با توجه به رشد آگاهی زنان، این نگاه جواب نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه دلیل افزایش طلاق و جدایی دختران و پسران را قانون مدنی دانست و با تأکید بر اینکه حق تحصیل، اشتغال، سفر و.. . حق طبیعی افراد است، گفت: «قوانین به گونه‌ای است که اگر زن بخواهد تحصیل کند، وارد اجتماع شود، شغلی داشته باشد همه‌وهمه منوط به اجازه مرد است. متأسفانه در قانون مدنی ما زن از بسیاری از حقوق اولیه محروم شده است پس همین تناقض‌ها اولین جدل‌ها و کشمکش‌های میان مرد و زن را به وجود آورده و پایه‌ای برای جداشدن یا حتی تجرد است. همین چالش‌ها دخترها و پسرها را از ازدواج فراری کرده است. بحث مهریه‌ها را به وجود آورده است. الان به‌گونه‌ای شده که خانواده دختر فکر می‌کنند تنها تضمین زندگی دخترانشان مهریه است و خانواده پسر از این نگران‌اند که مهریه‌های بالا مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد.»

سلحشوری در ادامه گفتگوی خود به مسئله کاهش ازدواج و رشد جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت که سیاستگذاری حاکمیت در این زمینه مثلاً چندهمسری است. آنها به‌جای آنکه ازدواج را آسان کنند، چاره را در ترویج چندهمسری، ازدواج موقت و.. می‌بینند. او تأکید کرد: «اینها از نظر یک زن خیانت محسوب می‌شود. شاید از نظر سیاست‌گذاران و شرع خیانت نباشد اما از نظر یک زن خیانت است.»