طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی جزئی در قرن ۲۱

رویت یک پدیده نجومی در آسمان پس از گذشت ۵۸۰ سال

بسیاری از ساکنان کره زمین، جمعه، ۲۸ آبان‌ماه (۱۹ نوامبر)، شاهد یک ماه‌گرفتگی جزئی بودند که در بیش از ۵۸۰ سال گذشته، طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی محسوب می‌شود.

ماه‌گرفتگی یا خسوف، زمانی رخ می‌دهد که با قرار گرفتن زمین بین ماه و خورشید، سایه زمین روی ماه می‌افتد و آن را به‌طور جزئی یا کامل می‌پوشاند.

نخستین مراحل ماه‌گرفتگی جزئی ۲۸ آبان‌ماه، از ساعت ۰۶:۰۲ صبح به‌وقت گرینویچ آغاز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خسوف جزئی که به‌مدت ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه ادامه داشت، طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی از قرن پانزدهم (۱۸ فوریه سال ۱۴۴۰) میلادی تاکنون و طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بیست‌و یکم محسوب می‌شود. پیش‌بینی شده است ماه‌گرفتگی بعدی با چنین مدت طولانی، در ۸ فوریه سال ۲۶۶۹ رخ دهد.

این پدیده نجومی هم‌زمان با ماه کامل رخ داد و در زمان اوج ماه‌گرفتگی که حدود دو ساعت پس از شروع آن رخ داد، ۹۷درصد از ماه زیر سایه زمین پنهان شده و به رنگ قرمز درآمده بود.  

این ماه‌گرفتگی جزئی در بسیاری از مناطق جهان ازجمله آمریکای شمالی، شرق استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و بخش‌هایی از قاره آسیا و همچنین بخش کوچکی از اروپا و غرب آفریقا قابل رویت بود. بنابر گزارش‌ها بهترین شرایط برای دیدن این پدیده، در آمریکای شمالی برقرار بود. 

زمان ماه‌گرفتگی جمعه مصادف با ساعت‌های پیش از ظهر در ایران بود و به‌دلیل وجود خورشید در آسمان، امکان مشاهده خسوف در ایران وجود نداشت.

بیشتر از علوم