ده سال حبس در انتظار هواداران حماس در بریتانیا

وزیر کشور بریتانیا با تقبیح حماس گفت این سازمان فلسطینی «به شکلی سبعانه» یهودستیز است

حماس حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از هنگامی‌که کنترل نوار غزه را در دست گرفته است، سه بار با اسرائیل وارد جنگ شده است-Mohammed ABED / AFP

قرار است «پریتی پاتل» [وزیر کشور بریتانیا] که شاخه سیاسی حماس را تقبیح کرده است،‌ آن‌ را به عنوان سازمانی «اساسا و به شکلی سبعانه یهودی‌ستیز»، غیرقانونی اعلام کند. 

شاخه نظامی حماس از سال ۲۰۰۱ در بریتانیا غیرقانونی بوده است، اما وزیر کشور بریتانیا در اعلامیه‌ای در روز جمعه خواهد گفت که اکنون این گروه فلسطینی باید در کل ممنوع شود. این بدان معنی است که در چارچوب لایحه مبارزه با تروریسم، هواداران این گروه با مجازاتی برابر با ۱۰ سال حبس روبه‌رو خواهند شد.

خانم پاتل در یک سخنرانی پیرامون مسائل امنیتی در محل اندیشکده «هریتِج فاوندیشن» در واشنگتن، خواهد گفت که فهرست‌بندی حماس به دوشاخه مشخص سیاسی و نظامی «موجد تمایزی مصنوعی میان بخش‌های مختلف این سازمان» می‌شود. اندیشکده محافظه‌کار «هریتج فاوندیشن» پیش‌تر در چند زمینه با سیاست‌های دونالد ترامپ اشتراک نظر داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پاتل خواهد گفت: «حماس دارای قابلیت‌های چشمگیر تروریستی از جمله دسترسی به جنگ‌افزار پیشرفته و قابل‌توجه و نیز تسهیلات آموزش‌های تروریستی است، و مدت‌ها در اقدامات خشونت‌بار و قابل‌توجه دست داشته است. اما فهرست‌بندی جاری حماس موجد تمایزی مصنوعی میان بخش‌های مختلف این سازمان می‌شود و بهتر است که این فهرست بندی در جهت نشان دادن این نکته به‌روز شود. 

«این گامی مهم به‌ویژه برای جامعه یهودیان است. حماس اساسا و به‌شدت یهودستیز است.»

«یهودستیزی یک شرارت پر ریشه است که آن را تحمل نمی‌کنم. یهودیان دائما احساس عدم امنیت می‌کنند؛ در مدارس، در خیابان، هنگام عبادت، در خانه و در فضای مجازی.» «این گام موضع مقابله با هرکه در بریتانیا پرچم حماس را تکان دهد که موجب ایجاد حس ناامنی در میان یهودیان می‌شود، تقویت خواهد کرد.‌»

«هرکه از یک سازمان ممنوعه حمایت کند یا دیگران را دعوت به حمایت از آن کند، قانون‌شکنی کرده است. این اکنون شامل حماس در هر شکل و شمایلی می‌شود.»

این اقدام، اما تلاش‌هایی را که برای ایجاد شرایط توافق دائم میان دولت اسرائیل و دولت تحت عملکرد غزه برای دستیابی به راه‌حل مبتنی بر دو کشور [فلسطین و اسرائیل در جوار یکدیگر] صورت می‌گیرد، زیر فشار می‌گذارد. دولت بریتانیا اعلام کرده که به راهبرد دو کشور اسرائیل و فلسطین متعهد است. 

مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین که حماس با آن مخالف است؛ در سال ۲۰۱۴ شکست خورد. حماس حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از هنگامی‌که کنترل نوار غزه را در دست گرفته است، سه بار با اسرائیل وارد جنگ شده است. 

برنامه انتخابات مجلس در فلسطین که قرار بود در ماه مه سال ۲۰۲۱ برگزار شود به تعویق افتاده است. حماس در انتخابات مجلس فلسطین در سال ۲۰۰۶ [با کسب ۴۵ درصد آرا] به یک پیروزی قاطع دست ‌یافت. 

حال ممنوعیت سازمان حماس در بریتانیا به معنای آن است که عضویت در این سازمان چه در بریتانیا و چه در خارج از این کشور یا حتی اظهارنظر مساعد در حمایت از چنین گروهی، جرم محسوب می‌شود. بر اساس لایحه تروریسم سال ۲۰۰۰، پوشیدن البسه‌ای که حاکی از عضویت فرد در یک سازمان منحله بوده باشد یا انتشار تصاویر شیئی یا پوشاک، پرچم یا آرم این‌گونه سازمان‌ها نیز به همین دلیل جرم است.

خانم پاتل در سخنرانش همچنین در مورد «اقدامات علنی و پنهان» کشورهایی چون چین، روسیه و ایران که «امنیت ملی بریتانیا را تضعیف می‌کند» هشدار خواهد داد. 

وزیر کشور بریتانیا خواهد گفت: «ما به مردم تمام کشورها احترام می‌گذاریم، اما کلیه بازیگران دولت‌هایی که به ما یا متحدانمان بدی کنند، زشت می‌دانیم و هرچه از دستمان بربیاید برای حفظ امنیت کشورمان انجام خواهیم داد.

«اگر خواهان آینده‌ای توام با کامیابی، شادی و آزادی باشیم، باید به تلاشمان -تلاشی سخت- برای دستیابی به آن ادامه دهیم و آن به معنی همکاری میان متحدان و این تفاهم است که اگر امنیت نداشته باشیم، چیزهایی که می‌خواهیم، نخواهیم داشت و چیزهایی را که نمی‌خواهیم، خواهیم داشت.»

خانم پاتل در سال ۲۰۱۷، به دنبال افشای ملاقات محرمانه‌اش با دولت اسرائیل و گفتگو درباره کمک‌های مالی بریتانیا به ارتش این کشور، مجبور به کناره‌گیری از کابینه ترزا مِی، نخست‌وزیر وقت بریتانیا شد.

 

© The Independent