«ای‌اف‌سی هنوز به درخواست بررسی جنسیت فوتبالیست زن ایرانی پاسخ نداده است»

فدراسیون فوتبال اردن تاکید کرده که به نام یا جایگاه هیچ بازیکنی در تیم ملی ایران اشاره نکرده است

فدراسیون فوتبال اردن با انتشار بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرد کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) به درخواستش برای بررسی جنسیت و صلاحیت بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران، هنوز هیچ پاسخ رسمی نداده است. این فدراسیون ضمن انتقاد از گزارش‌های اخیر رسانه‌‌ای در این زمینه، تاکید کرد که با احترام به حریم شخصی افراد، به‌‌طور مشخص به نام یا جایگاه بازیکن مورد نظر در تیم ایران اشاره نکرده است.

شاهزاده علی بن‌حسین، رئیس فدراسیون فوتبال اردن، روز یکشنبه، ۲۳ آبان‌ماه، در حساب توییتر خود، نامه‌ رسمی آن فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی‌بر درخواست بررسی و تایید جنسیت بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران و به‌طور خاص «یکی از آن‌ها» را منتشر کرد. 

در این نامه با اشاره به مکاتبه پیشین میان دو نهاد در زمینه موضوع، به نام یا جایگاه آن بازیگر خاص در تیم فوتبال زنان ایران اشاره نشده بود، اما رسانه‌های مختلف ایرانی و بین‌المللی، با ارجاع به آن،  به‌طور گسترده خبرهایی در رابطه با درخواست اردن برای تایید جنسیت «دروازه‌بان» تیم ملی فوتبال زنان ایران منتشر کردند.

فدراسیون فوتبال اردن در واکنش به خبرهای منتشرشده در «رسانه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و رسانه‌های اجتماعی»، روز چهارشنبه، ۲۶ آبان‌ماه، با انتشار بیانیه‌‌ای رسمی ضمن تایید درخواست خود از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تایید جنسیت بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران، گزارش‌های اخیر در این زمینه را «نادرست و دارای اطلاعات گمراه‌کننده» دانست. 

فدراسیون فوتبال اردن در بیانیه خود تاکید کرده که «به حریم خصوصی همه افراد احترام می‌گذارد و به همین دلیل، به نام یا جایگاه هیچ بازیکنی اشاره نکرده و هیچ ارجاع مستقیم یا ضمنی دیگری هم که ممکن است به شناسایی او کمک کند، ارائه نکرده است.»

با وجود مطرح نشدن هویت بازیکن مورد نظر در نامه فدراسیون، حتی خبرگزاری رسمی اردن (پترا) نیز روز دوشنبه در گزارشی از درخواست فدراسیون فوتبال اردن برای تحقیق درمورد «جنسیت دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران» خبر داده بود.

خبرگزاری اردن گزارش داده بود که «کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعلام نتایج تحقیقات خود، جنسیت بازیکن ایرانی را تایید کرده و زن دانسته و درمورد شکایت ارائه‌شده، نتیجه نهایی را به فدراسیون فوتبال اردن اعلام کرده است».  

اما فدراسیون فوتبال اردن در بیانیه روز چهارشنبه خود اعلام کرد که ای‌اف‌سی هیچ‌گونه پاسخ رسمی درمورد این موضوع به آن‌ها نداده است. 

براساس این بیانیه، درخواست فدراسیون فوتبال اردن برای تایید جنسیت بازیکن ایرانی با هدف حفظ حقوق تیم ملی زنان اردن براساس قواعد رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تیم ملی فوتبال زنان ایران اوایل مهرماه، در جریان رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا، تیم اردن را چهار بر دو شکست داد. این بازی درحالی به پایان رسید که در طول مدت ۹۰ دقیقه اصلی بازی و همچنین وقت‌های اضافی هیچ‌یک از دو تیم نتوانستند گلی را وارد دروازه حریف کنند و نتیجه بازی با ضربات پنالتی مشخص شد. 

زهره کودایی، دروازه‌بان تیم فوتبال زنان ایران، بازیکنی بود که در این مرحله مانع ورود دو پنالتی تیم اردن به دروازه خود شد و به این ترتیب، تیم زنان ایران برای نخستین‌بار راهی مسابقات جام ملت‌های آسیا شد که در سال ۲۰۲۲ میلادی در هند برگزار خواهد شد.

این موضوع با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و مربیان و چهره‌های مختلف ورزشی در ایران ضمن حمایت از زهره کودایی، اقدام فدراسیون اردن را محکوم کردند. علاوه‌بر این، افراد بسیاری در رسانه‌های اجتماعی و محافل فوتبال و ورزش عربی و آسیایی نیز از دروازه‌بان تیم فوتبال زنان ایران حمایت کردند.

پس از انتشار خبر زیر سوال بردن جنسیت این دروازه‌بان ایرانی، مریم ایران‌دوست، سرمربی تیم فوتبال زنان ایران، با رد اتهام مطرح‌شده ازسوی اردن، گفته بود که آن کشور، برای پوشش دادن شکست خود این اتهام را مطرح کرده است.

زهره هراتیان، رئیس ایفمارک، «مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران»، مطرح‌شدن این درخواست تایید جنسیت بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی را که پیش از مشخص شدن نتیجه آن انجام گرفته است، غیراخلاقی و نقض حقوق انسانی بازیکنان تیم ملی ایران دانست و اعلام کرد آن‌ها می‌توانند بابت این حرکت از فدراسیون فوتبال اردن به کمیته اخلاق ای‌اف‌سی شکایت کنند و غرامت بخواهند. 

غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرد که ایران برای اعاده حیثیت تیم ملی فوتبال زنان، از فدراسیون فوتبال اردن به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت می‌کند.

بنابر گزارش‌ها سخنگوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از اظهارنظر درمورد موضوع خودداری کرده و گفته است: «ای‌اف‌سی در مورد تحقیقات و روندهای در حال انجام، چه قطعی و چه بالقوه، اظهار نظر نمی‌کند.»

بیشتر از فوتبال