دولت از درآمد طرح محدودیت تردد شبانه نمی‌گذرد

یک نماینده مجلس: «عواید حاصل از جریمه‌ها به‌ حساب‌ نهادهای خاص واریز می‌شود.»

 به‌موجب این طرح، تردد شهروندان از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در خیابان‌ها ممنوع است و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شود‌ـ عکس از برنا

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت تا «بهتر شدن شرایط» و «کمتر شدن نگرانی‌ها» از موج ششم کرونا، طرح ممنوعیت تردد شبانه ادامه می‌یابد. پیش‌تر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، گفته بود منع تردد شبانه در کاهش آمار ابتلا به کرونا تاثیری نداشته است. احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز خبر داده بود که ممنوعیت تردد شبانه برای گرفتن جریمه و واریز آن به‌حساب‌ نهادهای خاص است.

محدودیت تردد شبانه پاییز سال ۱۳۹۹ در ستاد ملی کرونا تصویب شد. به‌موجب این طرح، تردد شهروندان از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در خیابان‌ها ممنوع است و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شود. از همان ابتدای تصویب این طرح، تردید‌هایی درباره تاثیر آن در کاهش آمار ابتلا به کرونا وجود داشت و در ماه‌های اخیر انتقادها به آن افزایش یافته است. بااین‌حال، مقام‌های دولتی ایران مدعی شده‌اند که با هدف پیشگیری از افزایش ابتلا به کرونا این طرح را همچنان ادامه خواهند داد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز چهارشنبه ۲۶ آبان، با اعلام این خبر آب پاکی روی دست همه افرادی ریخت که خواهان لغو ممنوعیت تردد شبانه بودند. او با تاکید بر اینکه این طرح لغو نشده است، گفت: «به‌دنبال بهتر شدن شرایط هستیم تا نگرانی‌ها از پیک ششم شیوع ویروس کرونا کمتر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور این ادعا را در حالی مطرح کرده است که چندی پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به نقل از کارشناسان گفته بود: «ممنوعیت تردد شبانه اثر چندانی بر روی کاهش کرونا نداشته و تنها سبب بیشتر شدن ترافیک قبل از اجرای طرح و گلایه‌مندی شهروندان شده است.»

در خبری دیگر، عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «محدودیت تردد شبانه موجب افزایش بار ترافیک وسایل نقلیه عمومی در ساعت‌های پایانی روز می‌شود و اضطراب و استرس شهروندان را در پی دارد.»

مخالفت با ممنوعیت تردد شبانه فقط به مسئولان شورای شهر و مقام‌های پلیس محدود نمی‌شود. مهدی چمران لغو این مصوبه را «مطالبه شهروندان» خوانده بود و جامعه پزشکی نیز اعلام کرده‌اند که این طرح تاثیری در کاهش انتقال بیماری نداشته است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفته بود: «در این‌ یک‌ سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد هنوز هیچ آمار و ارقام رسمی در کارآمدی این طرح منتشر نشده است و هیچ‌گونه شواهد علمی مبنی بر تاثیر اجرای طرح منع تردد شبانه بر کاهش و کنترل بیماری موجود نیست.» علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز اعلام کرده بود: «از نظر علمی، منع تردد شبانه کاربردی در کنترل کرونا نداشته و نتیجه‌ای جز به‌کارگیری و خستگی نیروهای انسانی پلیس نداشته است.»

پاسخ این سوال که چرا مقام‌های دولتی ایران باوجود انتقاد کارشناسان و مطالبه شهروندان، با لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه مخالفت می‌کنند را می‌توان از گفته‌های برخی نمایندگان مجلس و آماری که پلیس راهنمایی و رانندگی درباره درآمد دولت از جریمه‌های رانندگی منتشر کرده است، پیدا کرد.

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، به‌تازگی از واریز ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه نقض محدودیت‌های ترافیکی مربوط به کرونا به‌ حساب دولت خبر داد و گفت: «سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم که لغو شود؛ اما استدلال این است که تعداد کشته‌ها باید به زیر ۱۰۰ نفر برسد.»

پیش از او نیز رسول خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که برخی افراد با پرداخت پول، مجوز گشت‌وگذار شبانه را به دست می‌آورند. او تاکید کرده بود: «با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالانشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا جز پرداخت هزینه، مانعی برای تردد افراد وجود ندارد.»

درآمد ۴۵۰ میلیارد تومانی دولت از محل جریمه‌های مربوط به کرونا و مخالفت با لغو محدودیت‌های تردد شبانه با وجود انتقاد کارشناسان، تردیدها درباره اینکه دولت با هدف درآمدزایی به این طرح ادامه می‌دهد، تقویت کرده است؛ به‌خصوص اینکه احمد نادری، نماینده مجلس، گفته است: «ممنوعیت تردد شبانه برای گرفتن جریمه و واریز آن به‌ حساب نهادهای خاص است.» او این طرح را «مزخرف» و اجرای آن را «ظلم به شهروندان تهران» دانست و گفت: «فواید و عواید این طرح اخذ جریمه‌های کلان از مردم است که این ظلم مضاعف در دوره کرونا به مردم است و باید متوقف شود.»

در واکنش به خبر ادامه محدودیت تردد شبانه که وزیر کشور اعلام کرد، محمد دلاوری، مجری صداوسیمای ایران، نیز این ماجرا را «مضحک» خواند و خطاب به مقام‌های دولتی گفت: «واقعا آقایان دولت چه اصراری دارند این ماجرای مضحک را ادامه دهند و خود را در معرض اتهام قرار دهند؟ آیا با کسی لج کرده‌اید که با افکار عمومی این کار را می‌کنید؟»