پیروزی طالبان، خطر گروه‌های شبه‌نظامی در جهان را افزایش داده است

«سازمان تروریستی تحت تحریم طالبان کنترل اوضاع را در دست گرفته است»

خطر بسیاری وجود دارد که افغانستان به محل امنی برای تروریست‌هایی با جاه‌طلبی‌هایی درون مرزی و فراتر از آن تبدیل شود - A Majeed / AFP

بر اساس گزارش یک شرکت مطرح امنیتی، سقوط افغانستان به دست طالبان شرایطی را برای گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است که از این کشور برای حملات برون‌مرزی استفاده کنند، این در حالی است که منطقه ساحل آفریقا شاهد سریع‌ترین موج شورش اسلامگرایان در جهان بوده است.

شرکت کنترل ریسک (Control Risks) گزارش می‌دهد که پیروزی‌های برون‌مرزی اسلامگرایان به تشکیل ائتلاف‌های شبه‌نظامی جدید در مناطق قبیله‌ای پاکستان منجر شده است و احتمالا افزایش حملات به نیروهای امنیتی ادامه خواهد داشت که میزان رشد تروریسم را در مناطقی از پاکستان از «زیاد» به «خیلی زیاد» رسانده است.

در این گزارش آمده است: «تعجبی ندارد که [میزان تروریسم در] افغانستان از «زیاد» به «افراطی» رسیده است. طالبان، سازمانی تروریستی و تحت تحریم، کنترل اوضاع را در دست گرفته است. یا شاید چنین نباشد، که در این صورت، یکی از عناصر بی‌ثباتی آن کشور در سال آینده است. خطر بسیاری وجود دارد که افغانستان به محل امنی برای تروریست‌هایی با جاه‌طلبی‌هایی درون‌مرزی و برون‌مرزی تبدیل شود.»

تعدای از کشورهای آفریقا‌ــ جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و بخش‌هایی از جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) و سودان جنوبی‌ــ نیز در «نقشه ریسک» سالانه این شرکت به مرحله «خیلی زیاد» رسیده‌اند.

با این حال درگیری میان داعش غرب آفریقا (ISWAP) و شاخه‌ای از بوکوحرام، نفوذ شبه‌نظامیان در ایالت بورنو نیجریه را تضعیف و گسترش آن‌ها به سمت جنوب را محدود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منطقه ساحل در شمال «مرکز ستیزه‌جویی» است و حملات گسترده‌ای در بورکینوفاسو، نیجر، مالی، چاد و تعدادی دیگر از کشورها صورت می‌گیرد. این درگیری نیروهای بین‌المللی- از جمله بریتانیا- را به مالی کشانده است، جایی که در این بررسی‌، عامل خطر از «زیاد» به «خیلی زیاد» افزایش یافته است.

این گزارش وضعیت خطر امنیتی در بلاروس در اروپای شرقی را به‌رغم آشفتگی جاری در مرز بلاروس و لهستان، از «زیاد» به «متوسط» تغییر داده است. بر اساس این گزارش، «این تغییر نمایانگر این نگرش است که پرآشوب‌ترین روزهای بلاروس- دست‌کم در سال ۲۰۲۲‌ــ احتمالا پشت سر گذاشته‌ شده است. دوران تصدی الکساندر لوکاشنکو بادوام‌تر از آن بوده است که سیاستمداران مخالف دولت احتمالا انتظار داشتند.»

حوزه بالکان در ماه‌های اخیر تحت‌ تاثیر آشفتگی‌های سیاسی قرار داشته است و هشدارهایی وجود دارد که درگیری‌های قومی ممکن است دوباره به بوسنی بازگردد.

این گزارش میزان خطر سیاسی را از «متوسط» به «زیاد» افزایش می‌دهد و می‌گوید: «این در تایید چشم‌انداز سیاسی از‌هم‌گسیخته و ائتلاف بی‌ثباتی است که انتظار داریم در اوایل سال ۲۰۲۲ ایجاد شود. این ائتلاف توام با درگیری‌های سیاسی داخلی خواهد بود و احتمال رای عدم اعتماد در سال آینده را افزایش می‌دهد.»

در آمریکای لاتین، خطر سیاسی در کلمبیا از «اندک» به «متوسط» افزایش یافته، در حالی که در پرو از «زیاد» به «متوسط» رسیده است.

این شرکت اعلام کرده است: «در کلمبیا، پیش‌بینی می‌کنیم رئیس‌جمهوری چپ‌گرا در انتخابات ماه مه ۲۰۲۲ پیروز شود که ترکیب بی‌ثبات‌کننده‌ای از سیاست‌گذاری تضعیف‌کننده و اعتماد تجاری رو به زوال را به همراه خواهد داشت.»

«با اینکه خطر سیاسی در پرو کاهش یافته است، اما لزوما به دلیلی دلگرم‌کننده‌ نیست. به عقیده ما، دولت چپ‌گرا از حمایت قانونی برای وضع مقرراتی که احتمالا تهدیدی برای بخش خصوصی خواهد بود، محروم است.»

با این حال، یکی از مناطق پرو، دره رودهای آپوریماک، انه و مانتارو (VRAEM) به‌دلیل حملات چریک‌های چپ‌گرای سندرو لومینوسو (راه درخشان)، از میزان خطر «متوسط» به «زیاد» رسیده است.

© The Independent