بیایید از صعود به جام جهانی بگوییم

تیم پرتغییر ایران مقابل سوریه پیروز شد

تیم ملی ایران اگرچه مقتدرانه صدرنشین گروه A آسیا در راه جام جهانی قطر است و تیمی مثل سوریه را با نتیجه سه - هیچ شکست می‌دهد، اما کیفیت فوتبالی که ارائه می‌دهد مورد انتقاد است و دراگان اسکوچیچ، مربی بدون شکست تیم ملی ایران هنوز نتوانسته است منتقدان را با خود همراه کند. اما بیایید از صعود به جام جهانی بگوییم، همان چیزی که حالا در دسترس تیم ملی ایران است، اگرچه هنوز کار صعود تمام نشده است.

تیم ملی ایران غروب روز ۲۵ آبان در ورزشگاه ملک عبدالله ثانی امان، میهمان سوریه بود. سوریه به دلیل محرومیت از میزبانی، بازی با ایران را در اردن برگزار کرد، درحالی‌که مجوز حضور تماشاگران در نیمی از ظرفیت ورزشگاه را از ای‌اف‌سی دریافت کرده بود. ایران در این بازی با نتیجه سه - هیچ به پیروزی رسید تا با ۱۶ امتیاز هم‌چنان صدرنشین گروه A آسیا در مسیر جام جهانی قطر باشد. سوریه با این شکست دیگر بختی برای صعود ندارد و با دو امتیاز در قعر جدول قرار گرفته است.

دراگان اسکوچیچ، با تغییر در تمام خطوط زمین تیم ملی را به دیدار سوریه فرستاد. امیر عابد زاده جانشین علیرضا بیرانوند شد تا شماره یک تیم ملی که در بازی با لبنان اشتباهاتی را مرتکب شده بود، نیمکت نشینی را تجربه کند. عابد زاده نمایش مسلطی مقابل سوریه داشت و شاید در بازی‌های ملی آینده دوباره فرصت پیدا کند که دروازه‌بان اصلی باشد.

اسکوچیچ در پست دفاع چپ، امید نورافکن را به بازی گرفت تا وحید امیری به‌عنوان گوش چپ بازی کند. امیری در بازی با لبنان نیز وقتی از دفاع چپ به گوش چپ رفته بود، روی گل‌های نجات‌بخش و دیرهنگام ایران تاثیرگذار بود. امیری مقابل سوریه نیز در دو گل نیمه اول تاثیر داشت.

دقیقه ۳۳ سردار آزمون پاس در عمق امیری را به گل اول ایران تبدیل کرد و در دقیقه ۴۲ بازهم وحید امیری توپ را می‌خواست روی دروازه بفرستد که مدافع سوریه با دست به توپ ضربه زد و مانینگ، داور اهل چین به کمک سازوکار ویدیویی پنالتی را اعلام داد. این پنالتی را احسان حاج‌صفی به گل تبدیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گل سوم ایران در نیمه دوم (دقیقه ۸۹) توسط علی قلی‌زاده به ثمر رسید. او با حرکات فنی خود توانست با گل سوم پیروزی ایران را در دقایق پایانی بازی پررنگ کند.

احسان حاج‌صفی ازجمله بازیکنانی بود که تعداد تغییرهای تیم ملی را بیشتر کرد. احسان جانشین سامان قدوس در ترکیب تیم ملی شد تا در پست هافبک در کنار سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی بازی کند. سامان مقابل لبنان نمایش خوبی نداشت و اگرچه پیش‌تر به نیمکت نشینی خود اعتراض می‌کرد، اما این بار به دست خود به نیمکت رفت تا حاج‌صفی فرصت بازی پیدا کند. تیم ملی از سه هافبک استفاده می‌کرد که هیچ‌کدام هافبک هجومی نیستند و بازی را بیشتر در پست هافبک دفاعی تجربه کرده‌اند. حاج‌صفی البته تجربه بازی در پست مدافع و هافبک چپ را نیز دارد.

نمایش تحسین‌برانگیز وحید امیری، راه بازگشت علیرضا جهانبخش به ترکیب اصلی را دربازی‌های آینده تیم ملی دشوار کرد. جهانبخش در بازی با سوریه محروم بود.

ایران مقابل سوریه با مالکیت توپ حدود ۷۰ درصد بازی را در اختیار داشت اما بازی‌سازی در خط میانی کیفیت خوبی نداشت. خط میانی تیم ملی همواره در حال تغییر است و بازیکنان به هماهنگی نمی‌رسند تا با ایده‌های مشترک باهم پیوند ایجاد کنند.

سردار آزمون که با انتقاد درباره کیفیت بازی‌هایش مواجه است، با گلی که مقابل سوریه زد (گل شماره ۳۹ دربازی‌های ملی)، از جواد نکونام و علی کریمی در تعداد گل ملی سبقت گرفت و پشت سر کریم باقری و علی دایی قرار گرفته است. او در دو بازی اخیر تیم ملی گل‌های سرنوشت‌سازی را به ثمر رساند و در صحنه گل به سوریه تبحر خود را در مهار و حرکت با توپ به حد اعلایی نشان داد.

تیم ملی ایران هنوز طبق محاسبات جدول صعود خود را قطعی نکرده است و باید در چهار بازی باقیمانده به دیدار حریفان برود، اما حرف زدن از صعود ایران به جام جهانی قطر دیگر آسان شده است. این می‌تواند آسان‌ترین صعود ایران به جام‌های جهانی باشد. اگرچه گروه ایران، کره‌جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه چندان دشوار نبود و عراق نیز شباهتی به سال‌های پیش نداشت، اما پیروزی‌های پی‌در‌پی ایران ارزشمند و امیدوارکننده است.

تیم ایران در دور بعدی بازی‌های گروه A آسیا، روز هفت بهمن ۱۴۰۰ در تهران مقابل عراق بازی می‌کند و سپس در روز ۱۲ بهمن بازهم در تهران به دیدار امارات خواهد رفت. ایران با این خطر مواجه است که اگر نتواند سازوکار داوری ویدیویی را در ورزشگاه آزادی راه‌اندازی کند و زنان را به ورزشگاه راه ندهد، فرصت میزبانی را از دست بدهد. البته شاید به دلیل شیوع کرونا در ایران، بازی‌های بهمن‌ماه نیز بدون حضور تماشاگر برگزار شود تا فدراسیون فوتبال ایران نزد مقام‌های فیفا بهانه برای بستن درها به روی زنان داشته باشد.

احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی ایران پس از بازی با سوریه گفت: «می‌دانستیم بازی سختی جلوی سوریه داریم. به بچه‌‌ها گفته بودیم. در بازی رفت؛ این تیم در تهران ما را اذیت کرد. باید محکم بازی می‌کردیم. ۹۰ درصد راه ما به‌سوی جام جهانی هموار شد. این برد و موفقیت تقدیم به مردم عزیز ایران. فقط برای خوشحال کردم مردم عزیزمان بازی می‌کنیم.»

در بازی سوریه - ایران، سردار آزمون به انتخاب ای‌اف‌سی بهترین بازیکن زمین شد. سردار علاوه بر گلزنی، دو شوت خارج از چارچوب، یک شوت دفع شده، یک‌بار از دست دادن موقعیت خطرناک، ۳۰ لمس توپ، ۱۴ پاس با دقت ۶۷ درصدی و یک پاس کلیدی در کنار یک برتری در دوئل‌های زمینی و هوایی داشت.

بیشتر از ورزش