بیانیه تند اصغر فرهادی خطاب به یک مدیر حکومتی: از شما بیزارم

در صفحه اینستاگرامش یادداشت تندی در واکنش به کسانی نوشت که به او لقب «فیلم‌ساز حکومتی» می‌دهند

به نظر می‌رسد برخی مصاحبه‌ها و متهم شدن به کپی فیلم قهرمان از یک اثر مستند فرهادی را برآشفته کرده است‌ـ VALERY HACHE / AFP

اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان، در صفحه اینستاگرامش یادداشت تندی در واکنش به کسانی نوشت که به او لقب «فیلم‌ساز حکومتی» می‌دهند.

روز گذشته، داوود مرادیان، مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح متعلق به سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گویی طولانی با خبرگزاری مهر اشاره‌ای هم به اصغر فرهادی داشت. او با ستایش از تیزهوشی اصغر فرهادی، او را فیلم‌سازی خواند که هم حکومت را و هم بیرون از حکومت را دارد. مرادیان گفته بود: «اصغر فرهادی با هر آنکه دوست داشته است فالوده خورده و می‌خورد.»

اما اصغر فرهادی این جمله‌ها را برنتابید و خطاب به مرادیان نوشت:‌ «بهانه این نوشته اظهارنظر فردی است که او را نمی‌شناسم و من را هم‌زمان منتسب به حکومت و خارج از کشور کرده است. خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!»

این کارگردان ایرانی برنده اسکار که پس از کسب جایزه در جشنواره کن برای فیلم «قهرمان»، هم‌زمان با سرکوب اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان سکوت کرد، در رسانه‌های اجتماعی به محافظه‌کاری متهم شد و پایگاه اجتماعی‌اش را نسبت به گذشته از دست داد. او این بار تلاش کرد شفاف‌تر سخن بگوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش‌هایی از یادداشت انتقادی‌اش اشاره کرد:‌ «چگونه من را فریبکارانه منتسب به حکومتی می‌کنید که رسانه‌های تندرویش از هیچ تلاشی برای تخریب و حاشیه‌سازی و انگ زدن به من در سال‌‌های قبل فروگذار نکرده‌‌اند؛ حکومتی که نظرم را به‌صراحت درباره مصائبی که همه این سال‌‌ها به وجود آورده گفته‌‌ام؛ نوشته‌‌ها و گفته‌‌هایم درباره تمام آن‌‌ها موجود است؛ از دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا فاجعه تلخ و نابخشودنی مسافران کشته‌شده هواپیمای اوکراینی، از تبعیض‌‌های ظالمانه بر زنان و دختران تا بردن کشور به مسلخ کرونا.»

او در بیان موضعش در مورد حکومت ادامه داد: «من نه هیچ‌گاه کوچک‌ترین قرابتی با منش و تفکر واپس‌گرای شما داشته‌‌ام و نه سرسوزنی به گزافه‌‌گویی‌هایتان در پوشش حمایت و تعریف و تمجید نیاز دارم. شما كه سال‌‌ها برای فرار از پذيرش مسئوليت خود، سعی در جا انداختن واژه سیاه‌نمایی در كنار تک فيلم‌های من كرديد و شگفت كه در سوی مقابلتان همين تلاش برای متهم كردن من به سفیدنمایی در جريان است! اگر تا به حال از آزارهایی که برای من پیش آورده‌‌اید سخن به میان نیاورده‌ام، تنها به این دلیل بوده که نخواسته‌‌ام راهم را جز با کارم که به آن ایمان دارم پیش ببرم؛ هرگز گمان نکنید که از سر همراهی با شما بوده است.»

فرهادی که حالا تازه‌ترین فیلمش «قهرمان»‌ به‌عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی شده است،‌ نوشت: «اگر معرفی فیلم من از سوی ایران برای مراسم اسکار شما را به این نتیجه رسانده که من زیر سایه پرچم شما هستم، صراحتا اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی با لغو این تصمیم ندارم. دیگر برایم سرنوشت فیلمی که با جان‌و‌دل ساخته‌‌ام مهم نیست، چه در ایران، چه در بیرون از ایران. این فیلم ساخته شده است و اگر جانی داشته باشد می‌‌‌ماند، اگر نه، فراموش می‌‌شود.»

این کارگردان سرشناس ایرانی که به نظر می‌رسد برخی مصاحبه‌های اخیر و از جمله متهم شدنش به کپی فیلم قهرمان از یک اثر مستند او را برآشفته کرده است، توضیح داد:‌ «متاسفم که تلاشم برای ماندن در ایران، ساخت فیلم در ایران و نمایش آن در ایران این تعبیر را با خود همراه دارد که او در حال یک بازی دوسویه است. من همواره با تمام وجودم نوشته‌‌ام و فیلم ساخته‌‌ام. کسانی که از نزدیک مرا می‌‌شناسند می‌‌دانند همیشه عاشق زندگی در میان این مردم و فیلم ساختن برایشان بوده‌‌ام، با آنکه امکان کار و زندگی در هر جای دیگر از دنیا و به دور از حاشیه‌‌ها را داشته‌ام. اما گویی این بار تلاشی گسترده از هر سوی در کار است تا این عشق و امید به سمت دلسردی برود، تعدادی با نشر خاطره‌‌های تحریف‌شده و جعلی، عده‌‌ای دیگر با تهمت و ادعاهای خلاف واقع، برخی هم با انتساب من به حکومت.»

فیلم جنجالی «قهرمان» را که از پنجم آبان روی پرده سینماهای ایران آمده، برخی منتقدان جمهوری اسلامی و حتی دوستداران سابق سینمای اصغر فرهادی به دلایل گوناگون مانند بازی امیر جدیدی تحریم کرده‌اند. امیر جدیدی، نقش اصلی فیلم قهرمان، پیش‌تر در فیلم حکومتی «روز صفر» بازی کرده بود که درباره دستگیری عبدالمالک ریگی به‌دست وزارت اطلاعات است.