قوه قضاییه ایران در حال تکمیل پرونده فایل صوتی ظریف

ظریف در این مصاحبه گفته بود که نیروهای امنیتی و نظامی سیاست خارجی ایران را تعیین می‌کنند

ظریف همچنین گفته بود قاسم سلیمانی سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد‌ـ Karen MINASYAN / AFP

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه گفت که پرونده انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه، «در دادسرا مفتوح و در حال تکمیل است».

ذبیح‌الله خداییان افزود: «تحقیق‌های خوبی در ارتباط با پرونده انتشار فایل صوتی آقای ظریف انجام شده است، اما هنوز کیفرخواست صادر نشده و به دادگاه ارسال نشده است.»

اردیبهشت امسال، افشای مصاحبه‌ای خصوصی از ظریف جنجالی سیاسی به پا کرد. ظریف در این مصاحبه که در آخرین هفته‌های عمر دولت حسن روحانی منتشر شد، به سعید لیلاز گفته بود که دست‌و‌پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هم‌چنین افزوده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد.

انتشار این فایل حملات شدید شخصیت‌ها و رسانه‌های جناح محافظه‌کار حکومت ایران علیه ظریف را در پی داشت، گرچه سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فایل صوتی منتشر‌شده اعلام کرد که گفته‌های ظریف مصاحبه نبوده و گفت‌وگویی در چارچوب‌ معمول و محرمانه در داخل دولت بوده است. او هدف از این گفت‌و‌گو را انتقال سوابق و تجارب به دولت‌ بعد و ثبت در اسناد عنوان کرد.

افشای این فایل صوتی در صحنه سیاسی آمریکا نیز بازتاب داشت. گروهی متشکل از ۱۹ نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، خواستار تحقیق از جان کری و برکناری فوری وزیر امور خارجه دولت اوباما از شورای امنیت ملی در زمان انجام تحقیق شدند.

ظریف در آن مصاحبه گفته بود که ۲۰۰ مورد حمله اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در سوریه را از جان کری، وزیر خارجه ایالات‌ متحده در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، شنیده است.

کری در پیامی در توییتر مدعی شد که «این داستان و اتهام‌ها کاملا غلط» است.