آی‌بی‌ام از ساخت یک پردازنده کوانتومی جدید به‌نام «ایگل» خبر داد

این شرکت مدعی ساخت پردازنده‌ای شده است که ابرکامپیوترهای کلاسیک نمی‌توانند عملکردش را شبیه‌سازی کنند

آی‌بی‌ام با وجود دستاورد اخیرش، مدعی برتری کوانتومی نشده است-  ALAIN JOCARD / AFP

شرکت کامپیوتری آی‌بی‌ام از ساخت یک پردازنده کوانتومی جدید و بسیار پیشرفته‌ای خبر داد که بنابر اعلام آن‌ها، امکان شبیه‌سازی عملکردش با ابرکامپیوترهای کلاسیک وجود ندارد. 

آی‌بی‌آم روز دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، از ساخت یک پردازنده کوانتومی ۱۲۷کیوبیت (بیت کوانتومی) به‌نام «ایگل» (عقاب) خبر داده و مدعی شده است که برای شبیه‌سازی عملکرد آن در پردازنده‌های کلاسیک به تعداد بیتی نیاز داریم که شمار آن‌ها از مجموع اتم‌های موجود در بدن تمام انسان‌های زنده، بیشتر است.  

اگر مدعای این شرکت در رابطه با قدرت این پردازنده درست باشد، آی‌بی‌ام به دستاورد بزرگی در محاسبات کوانتومی دست پیدا کرده است که می‌تواند به تغییرات اساسی در پردازش اطلاعات منجر شود.

کامپیوترهای کوانتومی مدت‌هاست که به‌عنوان فناوری برتر آینده آینده در محاسبات و پردازش اطلاعات معرفی شده‌اند، اما با توجه به دشواری ساخت نمونه‌های کارآمد این فناوری در مقیاس بزرگ، درواقع استفاده از آن‌ها به‌طور عملی چندان ساده نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وب‌سایت معتبر خبرهای مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری، «اِنگَجِت» (Engadget)، خبرهای تکنولوژی را پوشش می‌دهد، این دستاورد با به‌کارگیری طراحی تازه‌ای امکان‌پذیر شده است که اجزای پردازنده را در چند لایه فیزیکی مختلف و هم‌زمان همه کیوبیت‌ها را روی یک لایه قرار می‌دهد. آی‌بی‌ام مدعی است که این طراحی جدید، توان پردازشی تراشه را به‌اندازه چشمگیری بالا می‌برد.  

برخی از جزئیات درمورد پردازنده «ایگل» هنوز اعلام نشده است. به‌عنوان مثال، یکی از نکاتی که آی‌بی‌ام هنوز درباره آن هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نکرده، «حجم کوانتومی» این پردازنده است. 

«حجم کوانتومی» معیاری است که پیش‌تر خود این شرکت برای مقایسه آسان‌تر سامانه‌های مختلف کوانتومی معرفی کرده است. این معیار توانایی کامپیوترهای کوانتومی را با دیدگاهی جامع‌تر اندازه‌گیری می‌کند و علاوه‌بر کیوبیت‌ها، چگونگی تعامل آن‌ها با یکدیگر را نیز منعکس می‌کند. هرچه حجم کوانتومی بالاتر باشد، یعنی قدرت آن کامپیوتر در حل مسائل سخت بیشتر است.

اعلام‌نشدن «حجم کوانتومی» پردازنده «ایگل» مقایسه آن را با فناوری‌های مشابه، دشوار می‌کند.

علاوه‌بر این، آی‌بی‌ام موفقیت جدید خود را به‌عنوان دستیابی به «برتری کوانتومی» معرفی نکرده و تنها گامی به‌سوی آن دانسته است. برتری کوانتومی به‌معنای دستیابی به توانایی انجام محاسباتی است که کامپیوترهای کلاسیک امکان آن را نداشتند. 

در سال ۲۰۱۹، زمانی که شرکت گوگل مدعی دستیابی به «برتری کوانتومی» شد، گوگل و آی‌بی‌ام درمورد این عبارت اختلاف نظر پیدا کردند. آی‌بی‌ام معتقد بود که گوگل نمی‌تواند مدعی «برتری کوانتومی» باشد، زیرا کامپیوتر گوگل فقط توانایی حل یک معادله خاص را دارد. 

بیشتر از تکنولوژی