کسب‌وکار پردرآمد نظام‌الدین قیصاری در تهران تعطیل شد

نظام‌الدین قیصاری، از چهره‌های سیاسی در دولت پیشین افغانستان، به اتهام جعل اسناد و کلاهبرداری در تهران بازداشت شد

قیصاری که خود غیرقانونی به ایران وارد شده، اخیرا در تهران، کرج و حومه پایتخت سه دفتر غیرمجاز زده است - فیس‌بوک نظام‌الدین قیصاری

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، به خبرگزاری تسنیم گفته که نظام‌الدین قیصاری به اتهام جعل اسناد، کلاهبرداری و اخاذی از مهاجران افغان بازداشت شده است.

صبح سه‌شنبه، ۲۵ آبان، خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از مهدی محمودی، یک مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران خبر داد که نظام‌الدین قیصاری، از چهره‌های سیاسی در دولت پیشین افغانستان، به اتهام جعل اسناد و کلاهبرداری در تهران بازداشت شده است.

به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، قیصاری که خود غیرقانونی به ایران وارد شده، اخیرا در تهران، کرج و حومه پایتخت سه دفتر غیرمجاز زده و به جعل اسناد هویتی برای مهاجران افغان، به‌ویژه مهاجران فاقد مدرک اقامتی، اقدام کرده است. این مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران افزوده است که قیصاری به ازای صدور مدارک جعلی برای مهاجران فاقد مدرک، از آنان مبالغی دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام دولت پیشین افغانستان که پس از سقوط کابل، به ایران گریخته و اکنون در تهران زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، بازداشت نظام‌الدین قیصاری و بسته شدن دفاتر او را تایید کرده است: «قیصاری با صدور برگه‌هایی جعلی به نام برگه تردد مجاز برای مهاجران افغان، از هر نفر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌گرفت.» به نقل از این منبع، قیصاری با ورود به ایران، در حالی که خود اجازه اقامت نداشت، کسب‌وکاری پردرآمد را آغاز کرده بود و از مهاجران فاقد مدرک، به بهانه اینکه برای آنان مدارک اقامتی صادر می‌کند، اخاذی می‌کرد. او در دو ماه گذشته برای هزاران نفر برگه‌های جعلی صادر کرده و از آنان پول گرفته است.

نظام‌الدین قیصاری از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، فرمانده پاسگاه شهرستان قیصار در شمال افغانستان و نماینده ویژه مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری در دولت اول اشرف غنی، در استان فاریاب بود. نیروهای ارتش افغانستان در سال ۲۰۱۸، قیصاری را به اتهام اقدام‌های غیرقانونی بازداشت کردند و در پی آن هزاران تن در شهرهای شمالی افغانستان برای رهایی او تظاهرات به راه انداختند.

قیصاری پس از یک سال از زندان آزاد شد اما در دسامبر ۲۰۱۹، نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بار دیگر محل اقامتش در مزار شریف را با هدف بازداشت مجدد او محاصره کردند. مسئولان امنیتی دولت پیشین افغانستان حین حمله به اقامتگاه قیصاری در مزار شریف گفته بودند که اتهام او زمین‌خواری و اخاذی از تاجران و کسبه است.

قیصاری حدود ۲۴ ساعت با نظامیان افغانستان که از زمین و هوا به او حمله کرده بودند، جنگید و در نهایت از شبرغان سر برآورد. پس از سقوط مزارشریف به دست طالبان در سیزدهم اوت ۲۰۲۱، جنگجویان طالبان نظام‌الدین قیصاری را که در تلاش بود به ازبکستان فرار کند، در شهرک مرزی حیرتان بازداشت کردند.

پس از آنکه قیصاری در اواخر اوت از چنگ طالبان آزاد شد، از مسیر غیرقانونی به ایران رفت و اوایل سپتامبر، از ملاقات با اسماعیل‌خان در مشهد خبر داد. او روز دوازدهم اکتبر در فیس‌بوک خود، ادعا کرد که آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران، او را «نماینده مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران» کرده است. چند روز پس از آن، قیصاری افرادی را به‌عنوان نمایندگان خود در چندین استان ایران معرفی کرد و از مهاجران افغان خواست برای حل مشکلاتشان به دفتر او مراجعه کنند.