توماس وست در نخستین سفر رسمی خود به مسکو، با ضمیر کابلوف دیدار کرد

نمایندگان ویژه روسیه و ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان، درباره وضعیت نابسامان افغانستان گفت‌وگو کردند

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان - AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، پس از پایان دیدار با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در مسکو، اعلام کرد که دو طرف در این دیدار، درباره وضعیت جاری در افغانستان و رفع نابسامانی‌های آن کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

کابلوف در مورد این ملاقات جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما از عملی نشدن تعهدات طالبان به جامعه جهانی انتقاد و تصریح کرد که طالبان در عمل به تعهدات خود آهسته گام برمی‌دارد.

روسیه و آمریکا دو قدرت نظامی و اقتصادی جهان‌اند که دیرزمانی است وضعیت سیاسی افغانستان را زیر نظر دارند. ایالات متحده آمریکا که اکنون با رقیب دیرینه‌اش روسیه، در مورد وضعیت جاری افغانستان گفت‌وگو می‌کند، پس از ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، سه ماه قبل این کشور را ترک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان نیز، در یک توییت به ملاقات با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، و نیکیتوف، دبیر شورای امنیت روسیه در مسکو اشاره کرده است. این نخستین سفر توماس وست به روسیه، پس از انتصاب به این سمت است. او در توییت خود نوشته است که با ضمیر کابلوف و نیکیتوف در مورد «منافع مشترک روسیه و آمریکا در افغانستان و نیاز طالبان به اجرای تعهدات خود در قبال جامعه جهانی» صحبت کرده است.

به نظر می‌رسد آمریکا و روسیه در تلاش‌اند با فشار آوردن به طالبان، این گروه را وادارند به وعده‌هایی که به جهان داده‌اند، عمل کنند.

در نشست‌هایی که اخیرا در مورد افغانستان برگزار شد، نمایندگان کشورهای مختلف از جمله آمریکا و روسیه، به‌صراحت اعلام کردند که طالبان برای اینکه به عنوان یک دولت به رسمیت شناخته شود، باید پیش شرط‌های جهان را برآورده کند.

ایجاد دولتی فراگیر، تضمین و رعایت حقوق بشر، احترام به حقوق زنان، وضع نکردن شرایط سختگیرانه برای تحصیل دختران و پسران، احترام به آزادی بیان و خودداری از سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شروطی‌اند که شماری از کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن دولت طالبان مطرح کرده‌اند.