صدور گذرنامه در کابل تا مدتی نامعلوم متوقف شد

روزانه حدود ۲۰ هزار نفر برای گرفتن گذرنامه به اداره پاسپورت افغانستان در کابل مراجعه می‌کنند

روند کاری همه ادارات دولتی از جمله اداره پاسپورت افغانستان  بعد از ورود طالبان به کابل تعطیل شد - WAKIL KOHSAR / AFP

عالم گل حقانی، رئیس اداره پاسپورت در تشکیلات طالبان، شب دوشنبه، پانزدهم نوامبر، در پیامی ویدیویی، از توقف روند صدور گذرنامه در کابل به دلیل مشکلات فنی خبر داد.

رئیس اداره پاسپورت طالبان، در این پیام ویدیویی گفته است که دستگاه‌های بیومتریک آن اداره برای ثبت و ذخیره اطلاعات کار نمی‌کنند و نیاز است دستگاه‌های جدید خریداری یا دستگاه‌های کنونی تعمیر شوند. عالم گل حقانی به ازدحام بیش از حد مراجعان هم اشاره کرده و گفته است که اداره پاسپورت افغانستان در کابل ظرفیت پذیرش دو تا سه هزار و ۵۰۰ مراجعه‌کننده در روز را دارد، اما این اواخر شمار مراجعه‌کنندگان به ۲۰ هزار نفر در روز رسیده است.

به گفته او، به دلیل مشکل فنی دستگاه‌ها، تمامی اطلاعاتی که در دستگاه‌های بیومتریک ذخیره شده بودند، حذف شده‌اند و او در تلاش است تا هر چه زودتر، این مشکل را برطرف کند.  حقانی در عین حال گفته است که روند صدور گذرنامه در شماری از استان‌ها ادامه دارد و لازم نیست ساکنان آن استان‌ها برای دریافت گذرنامه به کابل مراجعه کنند. او سه روز قبل خبر داده بود که صدور گذرنامه در استان‌های بلخ، هرات، قندهار، قندوز، ننگرهار، خوست و پکتیا آغاز شده است.

عالم گل حقانی در پیام ویدیویی‌ شب دوشنبه خود اظهار داشت که اداره پاسپورت به کارمندان بیشتری نیاز دارد و به دلیل کمبود نیرو برای رسیدگی به درخواست‌ها، در حال حاضر مراجعه‌کنندگان ناچارند برای گرفتن نوبت از شب قبل جلو این اداره صف بکشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال رئیس اداره پاسپورت در تشکیلات طالبان مشخص نکرده است که مشکلات فنی آن اداره برای از سرگیری روند توزیع گذرنامه چه زمان برطرف خواهد شد. او اعلام کرده که صدور گذرنامه در کابل تا زمان نامشخص متوقف شده و از همه مراجعه‌کنندگان خواسته است که تا اطلاع ثانوی منتظر بمانند.

پس از آنکه در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، نیروهای طالبان بدون درگیری به کابل وارد شدند، روند کاری همه ادارات دولتی از جمله اداره پاسپورت افغانستان که هزاران نفر برای خروج از افغانستان و دریافت گذرنامه، پشت در آن صف کشیده بودند، تعطیل شد. در پنجم اکتبر، روند صدور گذرنامه زیر نظر طالبان در کابل از سر گرفته شد و تا پانزدهم نوامبر ادامه داشت.

به دلیل قصد بسیاری از مردم برای خروج از افغانستان، تنها در کابل روزانه تا ۲۰ هزار نفر برای گرفتن گذرنامه به اداره پاسپورت مراجعه می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که تقاضای مردم برای دریافت گذرنامه و تلاش برای خروج از افغانستان، همچنان بالا است و یکی از دلایل برهم خوردن روند کار اداره پاسپورت در کابل هم  احتمالا همین ازدحام بی‌سابقه است

در همین حال، از زمانی که روند صدور گذرنامه در کابل از سرگرفته شد، شماری از مراجعه‌کنندگان پیوسته از برخورد تبعیض‌آمیز، فساد و فروش گذرنامه در بازار سیاه شکایت کرده‌اند. پس از بازتاب گسترده شکایت‌های مردم از فساد و کلاهبرداری در روند صدور گذرنامه در کابل، سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله/کشور طالبان، روز دوشنبه، پانزدهم نوامبر، از بازداشت ۶۰ نفر به اتهام جعل سند، کلاهبرداری و فروش گذرنامه در بازار سیاه خبر داد. خوستی گفته است که در میان افراد بازداشت‌شده، شماری از کارمندان اداره پاسپورت افغانستان نیز حضور دارند که با چاپ گذرنامه‌های جعلی و صدور احکام جعلی از طرف مقام‌های طالبان، از کسانی که به گذرنامه نیاز داشتند، اخاذی می‌کردند.

بیشتر از