جلو افتادن ۱۱ درصدی ترامپ از بایدن در نظرسنجی جدید ایالت آیوا

این نظرسنجی باعث می‌شود «درهای» چالش‌های بالقوه جمهوری‌خواهان با ترامپ نیز «گشوده شود»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا و همسرش ملانیا - ELSA / AFP

تورم، هرج‌ومرج در زنجیره تامین مایحتاج و ادامه روند شیوع کووید بر نرخ محبوبیت رئیس‌جمهوری فعلی اثر گذاشته و دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ ایالت آیوا ۱۱ درصد از بایدن جلو افتاده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید موسسه دس موانز رجیستر، در سال ۲۰۲۴، در رقابت فرضی انتخاباتی ترامپ با بایدن ، ۵۱ درصد رای‌دهندگان احتمالی در ایالت آیوا طرفدار ترامپ و ۴۰ درصد هوادار رئیس‌جمهوری فعلی خواهند بود.

این شاخص سه درصد بیشتر از حاشیه بُرد ترامپ در ایالت آیووا در انتخابات سال ۲۰۲۰ و ۱.۴ درصد بیشتر از حاشیه برد او در انتخابات ۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون است.

اما این اختلاف در نتیجه این نظرسنجی حاشیه خطای ۳.۸ درصدی داشته است؛ یعنی میزان واقعی محبوبیت ممکن است بسیار بیشتر یا کمتر باشد.

پیش‌تر، نتایج یک نظرسنجی ملی نشان داد محبوبیت آقای بایدن نزد آمریکایی‌ها در مورد شیوه مدیریت همه‌گیری کرونا و اقتصاد از آوریل امسال (۲۰۲۱) به شدت افت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم جِی ان سلزر، رئیس شرکت سلزر و شرکا (Selzer & Co) که این نظرسنجی را در آیوا اجرا کرده، در مصاحبه با رجیستر گفته است: «ترامپ در سال ۲۰۲۰، رای قاطع ایالت آیوا را داشت و این موضوع در این داده‌ها نیز منعکس شد.»

او گفت که این نظرسنجی باعث می‌شود «درهای» چالش‌های بالقوه جمهوری‌خواهان با ترامپ نیز «گشوده شود» زیرا ۶۱ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ایالت آیوا می‌گویند که بیشتر با حزب هم‌راستا هستند تا با رئیس‌جمهوری سابق.

ایالت آیوا نقطه شروع سنتی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده است زیرا میزبان نخستین انتخابات مقدماتی هر دو حزب است و نامزدها طبق رسمی قدیمی از نمایشگاه ایالتی آیوا دیدار می‌کنند.

یعنی نتایج این ایالت با آنکه روستاییان و سفیدپوستان در بافت رای‌دهند‌گان آن دست بالاتر را دارند و اندکی مسن‌تر و تحصیل‌کرده‌تر از کل جمعیت ایالات متحده‌اند، اغلب شاخص خوبی از جایگاه نامزدها به دست می‌دهد.

بایدن از ماه مارس که ۴۷ درصد ساکنان این ایالت عملکرد او را تایید و ۴۴ درصد با آن مخالفت کردند، در این ایالت کلا رتبه مثبتی نداشته و اکنون آن درصدها ۳۳ به ۶۲ شده است.

همچنین بر اساس این نظرسنجی جدید، دو حزب از لحاظ شمار کسانی هم که قصد دارند در سال ۲۰۲۴ رای دهند، تفاوت«چشمگیری» دارند و احتمالا رای‌ دادن قطعی جمهوری‌خواهان ۱۰ درصد بیشتر است. این در حالی است که ترامپ هنوز نگفته است که در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت می‌کند یا خیر.

© The Independent