پلیس لهستان جسد یک جوان سوری را در نزدیکی مرز بلاروس پیدا کرد

علت دقیق مرگ این جوان ۲۰ ساله مشخص نیست و قرار است کالبدشکافی انجام شود

استقرار نیروهای لهستان در مرز بلاروس برای جلوگیری از ورود پناهجویان- Irek Dorozanski/DWOT/Handout via REUTERS 

پلیس لهستان اعلام کرد که جسد یک مرد جوان سوری را در جنگل‌های نزدیک مرز بلاروس پیدا کرده است. این مرد سوری حدود ۲۰ سال سن داشته و جسدش در نزدیکی روستای ولکا ترچوسکا پیدا شده است. علت دقیق مرگ مشخص نیست و قرار است کالبدشکافی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جوان فقط یکی از قربانیان درگیری سیاسی در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا است. دولت بلاروس ماه‌ها است که با تسهیل عبور از مرزهایش، افراد را به مهاجرت غیرقانونی به لهستان، لیتوانی و لتونی ترغیب می‌کند و تاکنون، ۹ نفر در مرزهای بلاروس جانشان را از دست داده‌اند.

در حال حاضر، هر سه کشور همسایه بلاروس در حال تقویت کنترل‌های مرزی و مسدودسازی مسیر عبور مهاجران‌اند. این موضوع با نزدیک شدن به فصل زمستان، وضعیت را برای پناهجویان بیش از پیش خطرناک‌ می‌کند. بسیاری از این مهاجران افرادی از کشورهای سوریه، عراق یا سایر مناطق خاورمیانه‌اند که برای فرار از جنگ و به دنبال زندگی بهتر راهی اروپا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران مهاجران باعث تنش میان کشورهای غربی و بلاروس و نزدیک‌ترین متحدش یعنی روسیه بوده است. روسیه این هفته چتربازها و بمب‌افکن‌‌هایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را به نشانه حمایت از بلاروس، به گشت‌زنی بر فراز این کشور فرستاد. با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اتهام‌ دخالت در ایجاد بحران مهاجران در مرز بلاروس را رد کرده است.

پوتین در بخشی از یک مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور، ضمن اشاره به اینکه «همه تلاش می‌کنند بدون هیچ دلیلی، مسئولیتی را به ما تحمیل کنند» گفت که هیچ‌یک از شرکت هواپیمایی روسیه این مهاجران را به بلاروس منتقل نمی‌کنند. او همچنین از غرب به‌عنوان عامل اصلی این بحران انتقاد کرد. پوتین گفت: «آیا بلاروس پیشگام این مشکلات بوده است؟ نه، این‌ها مشکلاتی است که خود کشورهای غربی و اروپایی ایجاد کرده‌اند.»

در حال حاضر، تعداد زیادی از پناهجویان در سرمای شدید هوا در اردوگاهی موقت در نزدیکی مرز بلاروس به سر می‌برند. مقام‌های لهستانی هر روز از تلاش‌های جدید مهاجران برای شکستن حصارها و عبور از مرز خبر می‌دهند. 

خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داده است که رئیس‌جمهوری این کشور به ارتش دستور داده است در مرز چادرهایی برپا کنند تا مواد غذایی و سایر کمک‌های بشردوستانه جمع‌آوری و بین مهاجران توزیع شود. از سوی دیگر،‌ گارد مرزی لهستان خبر داده است که سربازان بلاروس یک مانع موقت مرزی در نزدیکی روستای چرمچا لهستان را تخریب کردند و از اشعه لیزر استفاده می‌کنند تا مانع دید سرویس‌های امنیتی لهستان شوند. گارد مرزی لهستان می‌گوید که نیروهای بلاروس،‌ مهاجران را با گاز اشک‌آور تجهیز می‌کنند تا علیه نیروهای مرزبانی لهستان استفاده کنند.

بررسی بسیاری از حوادث گزارش‌شده در این منطقه دشوار است. روزنامه‌نگاران مستقل در بلاروس با محدودیت‌هایی مواجه‌اند و وضعیت اضطراری در منطقه مرزی لهستان مانع از ورود رسانه‌ها به این منطقه می‌شود.