ریچارد رتکلیف به ۲۱ روز اعتصاب غذای خود پایان داد

رتکلیف گفت به همسرش قول داده است او را با آمبولانس به بیمارستان نبرند 

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا که در ایران گروگان است، پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. او سپس برای معاینه پزشکی به بیمارستان رفت.

آقای رتکلیف هم‌زمان با اعتصاب غذای  خود جلو وزارت خارجه بریتانیا تحصن اعتراضی کرده بود و از دولت آن کشور خواسته بود برای آزادی همسرش بیشتر تلاش کند. 

رتکلیف گفت برای عمل به وعده‌ای که به همسرش داده بود به اعتصاب غذا پایان داده است، چرا که فرزندشان «هم مادر می‌خواهد هم پدر.» 

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید تمام تلاش‌های لازم را برای آزاد کردن خانم زاغری-رتکلیف انجام می‌دهد. اما آقای رتکلیف و دیگران در طول پنج سالی که از زندانی بودن خانم زاغری می‌گذرد، گاه از عملکرد دولت محافظه‌کار در این زمینه انتقاد کرده‌اند. شاپی خرسندی، کمدین ایرانی‌تبار شهیر در بریتانیا، جزو این منتقدان است که گفته بود به این فکر افتاده است که اگر یک شهروند بریتانیایی سفیدپوست در کشور دیگری زندانی شده بود، دولت بیشتر برایش تلاش می‌کرد.

کنشگران حقوق بشر، خانم زاغری-رتکلیف و سایر زندانی‌های دوتابعیتی در ایران را گروگان‌های جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. مقامات جمهوری اسلامی ایران در اظهارات رسمی خود تلویحا گروگان بودن خانم زاغری-رتکلیف را تایید کرده‌اند، چرا که آن ‌را مرتبط با اختلافات مالی بین لندن و تهران دانسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که خانم زاغری-رتکلیف در دادگاه‌های ایران با اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد و پس از پایان آن پنج سال، به او حکم جدید دیگری دادند. تقاضای تجدیدنظر او نیز ماه گذشته رد شد. 

زاغری-رتکلیف در سال ۲۰۱۶ با دخترش، گابریلا، به ایران سفر کرده بود که دستگیر شد. از پنج سال حبس، او چهار سالش را در زندان اوین گذرانده است و یک سال را در حبس خانگی. 

آقای رتکلیف اعتراض خود را روز ۲۴ اکتبر آغاز کرد و خواستش این بود که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با مقامات ایرانی حاضر در نشست تغییرات اقلیمی کوپ ۲۶ در گلاسگوی اسکاتلند، دیدار کند و برای آزادی خانم زاغری تلاش کند. 

رتکلیف در پی شکست اعتصاب غذای خود گفت از دیشب با درد پا مواجه شده است و پس از گفت‌وگو با پزشکش تصمیم گرفته است به این اعتصاب پایان دهد و به بیمارستان برود. او گفت به همسرش گفته است که اگر کار به این‌جا برسد، به اعتصاب غذا پایان خواهد داد، چون نمی‌خواهد با آمبولانس به بیمارستان برده شود و می‌خواهد «با غرور و با پای خود» از بیمارستان خارج شود. 

این همسر و پدر نگران که از مدت‌ها پیش چهره‌ای آشنا برای مخاطبان ایرانی و بریتانیایی بوده است، گفت امیدوار است پس از بیمارستان غذایی بخورد. 

گابریلا که اکنون هفت سال دارد، پس از چند سال زندگی با اقوام خانم زاغری در ایران، حدود دو سال پیش به بریتانیا باز گشت. او روز شنبه پیش پدرش بود. آقای رتکلیف گفت این اعتصاب غذا «از نظر عاطفی تجربه‌ای دوست‌داشتنی» بود، اما «از نظر فیزیکی سخت بود.»

این دومین اعتصاب غذای آقای رتکلیف است. او دو سال پیش نیز ۱۵ روز جلو سفارت ایران بست نشست و اعتصاب غذا کرد. به گفته او همین حرکت نقش مهمی در این داشت که گابریلا اجازه سفر به بریتانیا پیدا کند. 

رتکلیف افزود: «تنها پس از تمام شدن اعتصاب است که آدم متوجه باری می‌شود که بدنش به دوش کشیده است.»

آقای رتکلیف «قدردانی گرم» خود را از تمام کسانی که از او پشتیبانی کرده‌اند، اعلام کرد و افزود: «اگر تنها بودم، موفق به این کار نمی‌شدم.» رتکلیف گفت دخترش از این‌که او دارد به خانه بازمی‌گردد خوشحال است و نگران پدر بوده است. او گفت اکنون وظیفه دارد سلامتی خود را بازیابد و به قدم‌های بعدی فکر کند. 

رتکلیف گفت، به نظر می‌رسد در روزهای اخیر موفق شده است توجه بیشتری به وضعیت همسرش جلب کند و حرکت معکوسی که در پرونده او ایجاد شده بود، حالا متوقف شده است. 

تولیپ صدیقی، نماینده مجلس بریتانیا از حزب کارگر که نماینده حوزه آقای رتکلیف است، از قوی‌ترین حامیان او است و در طول اعتصاب از او دیدن کرد. خانم صدیقی گفت موفق شده است پرونده زاغری را برای روز سه‌شنبه در دستور کار مجلس عوام قرار دهد و تاکید کرد که تمام احزاب در این زمینه از خانم زاغری پشیتبانی می‌کنند.

خانم صدیقی گفت با خانم زاغری در تماس است و می‌داند که او به شدت نگران همسرش بوده است و از همین رو به او اطمینان خاطر داده است که مراقبت‌های پزشکی لازم از آقای رتکلیف به عمل خواهد آمد.

آقای رتکلیف روز پنجشنبه با جیمز کلورلی، وزیر مشاور امور خارجه، جلسه داشت. او در پی آن دیدار گفت که دولت بریتانیا شاهد حمایت گسترده مردم در سراسر کشور از خانم زاغری بوده است. 

رتکلیف از آقای جانسون انتقاد کرد که در طول اعتصاب غذا از او دیدن نکرده است، و افزود: «ایشان سال‌ها است که توجه کافی به پرونده نازنین نداشته است. قول‌هایی داده که به آن‌ها عمل نکرده است. و ما باید با عواقب این واقعیت زندگی کنیم.»

آقای رتکلیف تاکید کرد که جانسون نباید در پیوند با وعده‌هایی که داده است، بی‌‌‌عملی کند.

آقای جانسون در دولت قبلی حزب محافظه‌کار وزیر خارجه بود و در آن سمت نیز نقشی محوری در ماجرا داشت. او در نوامبر ۲۰۱۷، پس از آن که به اشتباه گفت خانم زاغری مشغول تعلیم روزنامه‌نگاران در ایران بوده است، مجبور به معذرت‌خواهی شد. خانم زاغری در ایران در تعطیلاتی شخصی به سر می‌برد و هیچ‌گونه فعالیت روزنامه‌نگارانه نداشت. 

علاوه بر خانم صدیقی، بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی و فرهنگی، از جمله سر کر استارمر، رهبر حزب کارگر و سر اد دِیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات، در طول اعتصاب غذای آقای رتکلیف به دیدار  او آمدند. از طرف دولت جانسون، بن والاس، وزیر دفاع، و یک وزیر دیگر به دیدن آقای رتکلیف رفتند. او اما تاکید کرد که نسبت به حزب محافظه‌کار، چهره‌های بیشتری از حزب کارگر، که در جایگاه اپوزیسیون رسمی است، به دیدارش رفته‌اند.