درگیری در زندان اکوادور ۵۲ کشته بر جای گذاشت

شورش و خشونت در این زندان در حالی رخ می‌دهد که در ماه اکتبر، رئیس‌جمهوری آن کشور، وضعیت اضطراری ملی صادر کرد

درگیری‌ و خشونت در بزرگترین زندان اکوادور دست‌کم جان ۵۲ زندانی را گرفت.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ساکنان نزدیک این زندان در شهر ساحلی گوایاکیل گزارش دادند که ساعت‌ها صدای تیراندازی و انفجار شنیده‌اند. ویدیوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که ادعا می‌شود تصاویری از داخل زندان است و اجسادی را نشان می‌دهد که روی زمین افتاده‌اند و برخی از آن‌ها سوخته‌اند. پلیس گزارش داده است که علاوه بر کشته‌شدگان، ۱۰ زندانی نیز زخمی شده‌اند و مواد منفجره و اسلحه از درون زندان کشف و ضبط شده است.

شورش و خشونت در این زندان در حالی رخ می‌دهد که در ماه اکتبر، گیلرمو لاسو، رئیس‌جمهوری آن کشور، وضعیت اضطراری ملی صادر کرد و به نیروهای امنیتی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر جنایت‌ها اختیار و قدرت بیشتری داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌ ندامتگاه‌های اکوادور شاهد موجی از خشونت‌های شدید هستند که مسئولان، آن را به باندهای مرتبط با کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر در داخل زندان نسبت می‌دهند. اواخر سپتامبر امسال، در نبردی بین اعضای یک باند در زندان لیتورال، حداقل ۱۱۸ نفر کشته و ۷۹ نفر زخمی شدند که مقامات اکوادور آن را بدترین قتل‌عام زندان در آن کشور آمریکای جنوبی و «حمام خون» توصیف کردند. در آن زمان اعلام شد که دست‌کم پنج تن از کشته‌شدگان سر بریده شده بودند. لاسو در آن زمان تاکید کرد که «دولت با قاطعیت کامل کنترل دوباره زندان لیتورال را به دست خواهد گرفت و مانع گسترش خشونت به دیگر زندان‌های کشور خواهد شد».

اکوادور که در مسیر قاچاق کوکائین از مکزیک قرار دارد، محل خشونت‌های بی‌حد کارتل‌های قاچاقچی است و همین موضوع باعث شلوغی زیاد زندان‌های آن  شده است. در سال جاری میلادی، زندان‌های اکوادور تا پیش از کشتار امروز، سیزدهم نوامبر (بیست و دوم آبان)، ۲۳۰ کشته داشته‌اند. این موضوع اعتراض‌های زیادی برانگیخته است و حتی مقامات آن کشور برای خلوت شدن زندان‌ها و کنترل بهتر اوضاع، تصمیم به عفو تعداد زیادی از زندانیان گرفته‌اند. اکوادور ۴۰ هزار زندانی در سیستم ندامتگاه خود دارد که از این تعداد حدود ۸۵۰۰ نفر در لیتورال هستند.

بیشتر از جهان