پلیس نروژ یک دیپلمات ایرانی را به دست داشتن در ترور ناشر نروژی متهم کرد

دبیر اول پیشین سفارت جمهوری اسلامی در اسلو به تلاش برای ناشر نسخه نروژی رمان آیات شیطانی متهم شد

متهم کردن دبیر پیشین اول سفارت جمهوری اسلامی، تازه‌ترین نمونه از مداخله مستقیم ماموران جمهوری اسلامی در طرح‌های ترور است - ERLEND AAS / AFP

پلیس نروژ، یک دیپلمات بلندپایه پیشین جمهوری اسلامی در این کشور را به دست داشتن در طرح ترور ناشر نروژی کتاب «آیات شیطانی» نوشته سلمان رشدی متهم کرد.

تلویزیون دولتی نروژ روز جمعه ۲۱ آبان، اعلام کرد پلیس این کشور، دبیر اول پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو و نیز یک شهروند لبنانی به نام خالد موسوی را به تلاش برای ترور ناشر نروژی در سال ۱۹۹۳ متهم کرده است.

ویلیام نیگارد، رئیس انشارات اش‌ئوگ در سال ۱۹۹۳، در مقابل خانه‌اش در اسلو با شلیک سه گلوله مورد سوء قصد قرار گرفت اما توانست از این ترور، جان سالم به در ببرد.

او چهار سال قبل از ترورش، در سال ۱۹۸۹، ترجمه نروژی رمان آیات شیطانی را منتشر کرده بود.

نیگارد از سال ۱۹۷۴تا ۲۰۱۰ رئیس این انتشارات اش‌ئوگ بود که یکی از بزرگ‌ترین ناشران نروژ محسوب می‌شود.

پرونده سوءقصد به ویلیام نیگارد همچنان باز است و آمران و عاملان طرح ترور او به شناسایی و مجازات نشده‌اند.

به گزارش تلویزیون دولتی نروژ، با آنکه پلیس نروژ از همان آغاز احتمال داده بود که سفارت ایران در این ترور نافرجام دست داشته، اما تنها پنج سال پس از ترور بود که رسما اعلام کرد ویلیام نیگارد به دلیل انتشار رمان آیات شیطانی مورد سوء قصد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد موسوی، که اکنون در لبنان به سر می‌برد در گفتگو با تلویزیون دولتی نروژ، اتهامات علیه خود را رد کرده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو نیز اتهامات پلیس را بی‌اساس خوانده و به نامه این سفارت به وزارت امور خارجه نروژ در سال ۱۹۹۳ استناد کرده که طبق آن، دیپلمات ایرانی، درست چهار روز قبل از سوءقصد نافرجام علیه ناشر نروژی این کشور را ترک کرده است.

دبیر اول پیشین سفارت جمهوری اسلامی که نام او هنوز اعلام نشده است، در سال ۱۹۸۹ وارد نروژ شده بود.

تلویزیون دولتی نروژ اعلام کرد پلیس این کشور یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در اسلو و همچنین یک شهروند لبنانی را به تلاش برای ترور ناشر نروژی کتاب «آیات شیطانی» متهم کرد.

بنابر این گزارش، پلیس نروژ دبیر اول پیشین سفارت ایران در اسلو و همچنین یک شهروند لبنانی به نام خالد موسوی را به تلاش برای ترور ویلیام نیگارد، ناشر نروژی رمان «آیات شیطانی» نوشته سلمان رشدی، در سال ۱۹۹۳ متهم کرده است.

به گزارش تلویزیون نروژ، این دیپلمات ایرانی دقیقا پس از انتشار ترجمه نروژی رمان «آیات شیطانی» از سوی انتشارات «اش‌ئوگ» در سال ۱۹۸۹ وارد نروژ شد و بر اساس نامه سفارت ایران به وزارت خارجه نروژ، سه روز پیش از این سوءقصد نافرجام این کشور را ترک کرده بود.

پس از آنکه آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، در سال ۱۹۸۹ فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد، برخی از ناشران و مترجمان رمان آیات شیطانی در نقاط مختلف جهان مورد سوء قصد قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی هنوز این فتوا را پس نگرفته است و از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این فتوا را غیرقابل تغییر دانسته است.

متهم کردن دبیر پیشین اول سفارت جمهوری اسلامی، تازه‌ترین نمونه از مداخله مستقیم ماموران جمهوری اسلامی در طرح‌های ترور است.

اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی در اتریش، نیز به جرم تلاش برای بمب‌‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس، در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد و هم ‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

در جریان ترور میکونوس، و نیز اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف از جمله آرژانتین، نام شماری از دیپلمات‌ها و مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی در فهرست متهمین و مظنونان منتشر شد.