صدور گذرنامه در چند استان دیگر افغانستان آغاز شد

قبل از این روند توزیع گذرنامه، تنها در کابل جریان داشت

«واسطه، روابط و پول در صدور گذرنامه در کابل حرف نخست را می‌زنند» - Wakil Kohsar / AFP

علم‌گل حقانی، سرپرست دفتر ریاست گذرنامه وزارت کشور افغانستان، امروز، شنبه ۲۲ آبان، در نشستی خبری اعلام کرد که توزیع گذرنامه را در استان‌های هرات، بلخ، ننگرهار، خوست و پکتیا نیز از سر می‌گیرد و ساکنان استان‌های مذکور برای گرفتن گذرنامه دیگر نیاز ندارند به کابل سفر کنند. 

خدمات صدور گذرنامه در استان‌های هرات، بلخ، ننگرهار، خوست و پکتیا با سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، متوقف شده بود.

طالبان پس از اعلام دولت جدید، روند صدور گذرنامه برای متقاضیان را نخست در کابل آغاز کرد و این روند اکنون به سایر استان‌ها نیز گسترش یافته است.

نزدیک به دو ماه پس از توزیع گذرنامه زیر نظر طالبان در کابل، شمار زیادی از متقاضیان از فساد گسترده و اعمال تبعیض در روند توزیع گذرنامه شکایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که هزینه دریافت یک گذرنامه در افغانستان پنج هزار افغانی است، در دو ماه اخیر شماری از متقاضیان از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار رشوه برای دریافت گذرنامه پرداخته‌اند.

سمیر احمدی (مستعار) از ساکنان کابل است. او بیش از دو ماه است که تلاش دارد برای خود و خانواده‌اش گذرنامه بگیرد، اما تاکنون موفق نشده است. سمیر می‌گوید: «وضعیت در دفتر گذرنامه کابل نگران کننده است و ازدحام مردم بیش از حد است. بازار سیاه ایجاد شده است. تاکنون چندین نفر از من خواسته‌اند که اگر بابت هر گذرنامه مبلغ ۵۰۰ دلار پرداخت کنم، گذرنامه‌های اعضای خانواده‌ام را به‌زودی دریافت خواهم کرد.»

فیاض کاکر (مستعار) نیز در تلاش به دست آوردن گذرنامه است، اما از تبعیض، کند بودن روند و بازار سیاه صدور گذرنامه شکایت دارد. کاکر می‌گوید: «واسطه، روابط و پول در صدور گذرنامه در کابل حرف نخست را می‌زنند. شماری از کارمندان این نهاد زمینه بازار سیاه را فراهم کرده‌اند.»

مسئولان اداره گذرنامه افغانستان، همواره اتهام  متقاضیان مبنی بر وجود فساد گسترده و اعمال تبعیض در روند توزیع گذرنامه را رد کرده‌اند.