چشم‌انداز ۵۰ سال آینده امارات متحده عربی در میزگرد «مجمع جهانی اقتصاد»

مقام‌های امارات متحده عربی در شهریورماه، ۱۰ اصل اساسی را به‌عنوان راهبردهای بنیادی اقتصادی و سیاسی کشور در ۵۰ سال آینده، معرفی کردند

تصویر برگرفته از ویدیو منتشرشده در وب‌سایت «مجمع جهانی اقتصاد» (weforum.og)

در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس کشور امارات متحده عربی، وزرای دولت این کشور چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای را برای مسیر پیشروی کشور در ۵۰ سال آینده ترسیم کردند. 

کشور امارات متحده عربی در دوم دسامبر سال ۱۹۷۱ از اتحاد هفت امیرنشین شکل گرفت و امسال در این تاریخ، مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس این کشور و روز ملی امارات، برگزار می‌شود.

تعدادی از مقام‌های امارات متحده عربی که برنامه‌ریزی برای توسعه کشور در دهه‌های آینده را برعهده دارند، روز پنجشنبه، ۲۰ آبان‌ماه، در یک میزگرد حضوری در دبی با عنوان «۵۰ سال آینده: گفت‌وگو با مقام‌های امارات» حاضر شدند و در برنامه‌ای که با حمایت سازمان «مجمع جهانی اقتصاد» برگزار شده بود، به پرسش‌های حاضران در این زمینه پاسخ دادند. 

در این میزگرد که اداره آن برعهده مینا العریبی، سردبیر ارشد روزنامه اماراتی «نشنال» بود، عهود الرومی، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور توسعه دولتی و آینده، ساره الامیری، وزیر علوم پیشرفته، رئیس سازمان فضایی، عمر العلما، وزیر دولت در امور اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و سامانه دورکاری و شما المزروعی، وزیر دولت در امور جوانان، شرکت داشتند.

به گزارش نشنال، عهود الرومی، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور توسعه دولتی و آینده، نقش خود در شکل دادن به مسیر کشور تا سال ۲۰۷۱ میلادی را مایه افتخار دانست و با تشریح ۱۰ اصل بنیادی امارات متحده عربی در ۵۰ سال آینده، بر اهمیت شکل‌ دادن به «بهترین و پویاترین اقتصاد» با هدف «ایجاد بهترین کیفیت زندگی» برای مردم امارات تاکید کرد. به گفته او، در مسیر روبه جلوی امارات متحده عربی، این هدف باید محور راهبردهای تمام بخش‌های دولتی کشور باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های امارات متحده عربی در شهریورماه «اصول ۵۰» را به‌عنوان بخشی از کارزار «پروژه‌های ۵۰» معرفی کردند؛ این ۱۰ اصل، در واقع نقشه راهبردی دوران جدید رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امارات را ترسیم می‌کند و به‌عنوان دستورالعملی برای همه نهادهای این کشور در نظر گرفته می‌شود.

وزیر دولت امارات متحده عربی در امور توسعه دولتی و آینده، در ادامه سخنان خود اعلام کرد که آن کشور در برنامه ۵۰ساله خود، قصد دارد به یک «قدرت دیجیتال و علمی» تبدیل شود. 

عمر العلما، وزیر دولت در امور اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و سامانه دورکاری، در این میزگرد گفت: «بسیار حیاتی است که امارات متحده عربی به‌جای مقایسه مستقیم خود با قدرت‌هایی مانند ایالات متحده و چین با جمعیت بسیار بیشتر، بر قدرت خود برای یافتن جایگاهش در دنیای مدرن تمرکز کند.» او قوت اصلی امارات را در تنوع ملیت‌های ساکنان آن‌جا و دومین نقطه قوت را مرکزیت مکانی آن دانست که اولی ایجاد سیستم‌های جهانی جهانی و دومی جذب هترین استعدادهای را امکان‌پذیر می‌سازد. 

شما المزروعی، وزیر دولت در امور جوانان، به دیدگاه نسل آینده درمورد فرصت‌های پیش رو پرداخت و به نتایج یک نظرسنجی اخیر از جوانان عرب اشاره کرد که براساس آن نسل جوان امارات متحده عربی درمورد آینده خود ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. 

به گفته او، این نظرسنجی نشان می‌دهد ۱۰۰درصد جوانان اماراتی معتقدند که صدا و خواسته‌هایشان برای دولت مهم است، درحالی‌که درکل تنها ۷۲درصد از جوانان عرب چنین نظری درمورد دولت‌های حاکم بر کشور خود دارند.

ساره الامیری، وزیر علوم پیشرفته و رئیس سازمان فضایی امارات متحده عربی نیز در این نشست بر اهمیت استفاده عملی از پیشرفت‌های سریع فناوری در بهبود صنعت و جامعه تاکید کرد.

به گفته خانم امیری، لازم است آرزوهایی که شاید پیش‌تر مانند یک رویای دور به‌نظر می‌رسیدند -مانند ماموریت فضایی موفق امارات متحده عربی در ارسال مریخ‌پیمای آن کشور که او نقش مهمی در آن داشت - باید «عادی» شود تا به مردم اجازه دهد تا ظرفیت‌های کامل خود را به‌کار گیرند.

او افزود: «با ایجاد این فرصت برای کل منطقه در زمینه انجام کاری که از آن به‌عنوان سخت‌ترین کار یاد می‌شود -رفتن به فضا، فرستادن فضاپیما به سیاره‌ای دیگر و کاوش بزرگ‌ترین ناشناخته‌ها - از طریق این امکان، می‌توانیم به گفت‌وگو و موقعیت‌های ضروری دست پیدا کنیم.»

شرکت‌کنندگان در این میزگرد همچنین بر اهمیت «آماده بودن برای آینده» و حصول اطمینان از وجود زیرساخت‌های قدرتمند برای پذیرش تغییر و پیشرفت در همه بخش‌های کشور تاکید کردند.

بیشتر از جهان