ده توصیه ایمنی آتش‌نشان‌ها برای دور ماندن از صدمات آتش سوزی منزل

«کمتر از دو دقیقه پس از شروع آتش سوزی ، آتش می تواند تهدید کننده زندگی باشد»

زمان ارزشمند را برای پیدا کردن تلفن و زنگ زدن به آتش‌نشانی هدر ندهید. زمان تماس با آتش‌نشانی پس از خروج از خانه است- CANVA

آتش‌نشان‌ها می‌گویند یکی از دلایل اصلی وقوع آتش‌سوزی این است که افراد فکر می‌کنند این اتفاق برای آن‌ها نخواهد افتاد، محل زندگی‌شان به‌اندازه کافی امن است و در صورت وقوع آتش‌سوزی به‌راحتی می‌توانند از آنجا خارج شوند. باورهایی که متأسفانه در اغلب اوقات اشتباه است.

کسانی که گرفتار آتش‌سوزی شده‌اند به شما خواهند گفت هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند در عرض چند دقیقه خانه‌شان طعمه حریق شود، اما رعایت نکردن چند نکته ساده می‌تواند باعث شود داروندار ما در کمتر از یک ساعت خاکستر شده و بالاتر از آن جان خودمان و عزیزانمان به خطر بیفتد.

سازمان آتش‌نشانی با اشاره به این که «در کمتر از دو دقیقه پس از آتش سوزی ، آتش می تواند تهدید کننده زندگی باشد و تنها در عرض پنج دقیقه خانه می تواند کاملاً درگیر شعله های آتش شود»، برای اندازه گیری میزان امنیت خانه شما یک فرم سنجش رایگان تهیه کرده که با پاسخ دادن به آن می‌توانید میزان امنیت محل زندگی خود را بسنجید.

آتش‌نشان‌ها بهترین مرجع برای پرسیدن سؤالات ایمنی ما درباره علت وقوع آتش‌سوزی و شرایط جان به در بردن از آن هستند چندین راه ساده و کم‌خرج برای بالابردن ایمنی محل زندگی پیشنهاد می‌کنند:

برای خانه‌های خود حس‌گر دود تهیه کنید

داشتن حس‌گرهای دود احتمال مرگ در آتش را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. برخی از این حس‌گرهای پیشرفته‌تر حتی توانایی تشخیص منواکسید کربن را نیز دارند. انواع حس‌گرهای دود و اعلام حریق در بازار ایران با قیمت بین ۲۰۰ تا 500 هزار تومان قابل خرید و نصب است. به خاطر داشته باشید اگر منزل شما چندطبقه است باید در هر طبقه از یک حس‌گر دود قرار دهید. در حالت ایده آل باید یک حس‌گر در هر اتاق خواب و یک حس‌گر دیگر در خارج از هر اتاق خواب وجود داشته باشد.

باتری حس‌گرها را دو بار در سال عوض کنید، حتی اگر علامت تعویض باتری روشن نشود. خود حس‌گرهای دود را نیز هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 درهای اتاق‌های خواب را ببندید

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر در اتاق‌خواب شما بسته باشد، احتمال زنده ماندن شما در صورت وقوع آتش‌سوزی بیشتر است.

به همین دلیل است که آتش‌نشانان می‌گویند علاوه بر داخل هر اتاق‌خواب باید در خارج از هر اتاق‌خواب نیز یک حس‌گر نصب کنید. اگر در خارج از اتاق‌خواب شما آتش‌سوزی رخ دهد، قطعاً ترجیح می‌دهید با هشدار حس‌گر دود از خواب بیدار شوید، نه دود واقعی! بسته بودن در به شما زمان بیشتری در محیطی عاری از دود می‌دهد تا بتوانید از آتش‌سوزی خانه فرار کنید.

یک برنامه فرار و خروج از خانه داشته باشید

همه اعضای خانه باید در مورد یک برنامه خروجی برای هر یک از اتاق‌خواب‌های خود تصمیم بگیرند. اگر می‌توانید بلند شوید و از راه عادی از در جلو یا در پشتی خانه خارج شوید، آن مسیر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید: اگر دستگیره در داغ است، در را باز نکنید. اگر شعله‌های آتش یا دود مسیر شما را مسدود کرد، باید از پنجره خارج شوید.

همه باید برنامه را تمرین کنند و با آن آشنا باشند. خانواده شما باید یک مکان مشخص در بیرون از خانه برای ملاقات داشته باشند که همه پس از فرار به آنجا بروند.

 یک نردبان آتش‌نشانی بخرید

اگر در طبقه دوم یک ساختمان یا طبقات بالاتر زندگی می‌کنید، ممکن است نیاز به خرید یک نردبان آتش‌نشانی برای فرار ایمن از پنجره خود داشته باشید. می‌توانید نردبان‌های طنابی یا زنجیری با پله‌های پلاستیکی یا فلزی تهیه کنید.

ممکن است این نردبان به درد شما نخورد تا از آن پایین بروید اما به نیروهای امدادی  یا همسایه‌ها کمک کند تا از آن بالا بیایند.

ابتدا از خانه خارج شوید، سپس با آتش‌نشانی تماس بگیرید

زمان ارزشمند را برای پیدا کردن تلفن و زنگ زدن به آتش‌نشانی هدر ندهید. زمان تماس با آتش‌نشانی پس از خروج از خانه است. هنگامی‌که از خانه خود خارج شدید، تماس بگیرید و آدرس دقیق خود را بدهید. احتمالاً تا آن موقع همسایه‌ها این کار را انجام داده‌اند.

هرگز دوباره وارد خانه در حال سوختن نشوید

اگر خانه شما در حال سوختن است، هرگز به هر دلیلی دوباره وارد آن نشوید تا زمانی که آتش‌نشانان اعلام کنند که این کار خطری ندارد. همه ما در زندگی اشیا ارزشمندی داریم که به اندازه جانمان برایمان مهم است. بهترین حالت این است که اگر این اشیا فیزیکی هستند از آن‌ها در گاوصندوق‌های کوچک ضد حریق حفاظت کنید. در این صورت نگران سوختن آن‌ها نخواهید بود و جان خود را برای برداشتنشان از میان آتش به خطر نخواهید انداخت. یک نسخه کپی از سایر مدارک و تصاویر ارزشمند خود را در فضای ابری امن ذخیره کنید تا برای برداشتن حافظه رایانه دوباره به میان آتش برنگردید.

 هرگز شمع روشن را در اتاق رها نکنید

اگر شمعی روشن کرده و آن را از خاطر ببرید، این اتفاق ممکن است باعث وقوع آتش‌سوزی شود و بسیار بیشتر از چیزی که تصور می‌کنید رخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ طبق آمار ۷۵۰۰ آتش‌سوزی در اثر شمع در آمریکا رخ داد که در ۱۶٪ از آن‌ها، شمع‌ها بدون مراقبت یا رها شده بودند. ته سیگار نیمه‌روشن هم همان کاربرد را دارد.

 مراقب تجهیزات گرمایشی باشید

یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از آتش‌سوزی، سیستم گرمایش خانه است. در گزارش آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمایش خانه در سال ۲۰۲۱ آمده است: «اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌ومیر در آتش‌سوزی‌ها در حوادث ناشی از سیستم گرمایش خانه (۸۱٪) مربوط به گرم‎کن‌های ثابت یا قابل‌حمل است. بیش از نیمی (۵۴%) از مرگ‌ومیر ناشی از آتش‌سوزی خانه‌ها به دلیل نزدیک بودن تجهیزات گرمایشی به وسایل قابل اشتعال مانند مبلمان، لباس، تشک، یا ملحفه‌ها رخ داده است.»

یک کپسول آتش‌نشانی و پتوی ضد آتش تهیه کنید

کپسول آتش‌نشانی ایده‌آل برای خانه، نوع چندمنظوره است که می‌تواند انواع مختلف آتش را، مانند آتش‌سوزی الکتریکی و یا مایع را خاموش کند. این خاموش‌کننده‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که بتوان به‌راحتی با آن‌ها کار کرد و می‌تواند آتش را تا رسیدن آتش‌نشان‌ها خاموش کرده و یا از پیشرفت آن جلوگیری کنند. حتماً پیش از بروز حادثه با نحوه کار این کپسول‌ها آشنا شوید. در دوره‌های رایگان آتش‌نشانی محل زندگی خود شرکت کنید تا راه استفاده از آن‌ها را تمرین کنید.

بهترین راه برای خاموش کردن اجاق خوراک‌پزی شعله‌ور استفاده از پتوی ضد آتش است. هرگز بر روی آتشی که منشأ آن را نمی‌دانید آب نریزید. بهترین راه انداختن پتوی ضد حریق یا هر پوشش ضخیم دیگر است تا دسترسی آتش به اکسیژن را محدود کند. حداقل تا زمانی که شما از محل خطر دور شوید.

اموال خود را بیمه کنید

نکته آخر این فهرست توصیه ماموران بیمه است. هر قدر هم که خود شما مراقب و محتاط باشید ممکن است بر اثر سانحه یا بی مبالاتی شخص دیگری محل زندگی تان طعمه حریق شود. پس حتما یک بیمه آتش سوزی منزل تهیه کنید تا در صورت وقوع حدثه بتوانید ضررهای مالی را تا حدی جبران کنید.

بیشتر از زندگی