قم رتبه اول واکسن‌گریزی را دارد

گیلانی‌ها با ۸۹ درصد تزریق دوز اول واکسن، بیشترین میزان استقبال از واکسیناسیون را داشته‌اند

کمترین میزان پوشش کامل واکسیناسیون مربوط به استان سیستان و بلوچستان است‌ـ ATTA KENARE/AFP

وزارت بهداشت اعلام کرد استان قم با ۶۵ درصد، کمترین میزان استقبال از واکسیناسیون را دارد و کمترین میزان پوشش کامل واکسیناسیون مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

بر اساس گزارش مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گیلانی‌ها با ۸۹ درصد تزریق دوز اول واکسن بیشترین میزان استقبال از واکسیناسیون را داشته‌اند و استان‌های هرمزگان، اردبیل، خراسان شمالی و مازندران در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان آذربایجان شرقی با ۶۹ درصد تزریق دوز دوم واکسن به جمعیت بالای ۱۲ سال، رکورد ایمنی جمعی در کشور را دارد.

گزارش جدید وزارت بهداشت از آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌گریزی در استان‌های قم و سیستان و بلوچستان تداوم دارد و استان خوزستان نیز در حال پیوستن به این سه استان است.

استان قم در حالی در رتبه اول واکسن‌گریزی ایستاده است که بیماری کرونا از این استان آغاز شد و ممانعت روحانیون و افراد مذهبی برای قرنطینه این شهر و تعطیلی مکان‌های مذهبی باعث شد که همه‌گیری با سرعت بیشتری به دیگر نقاط کشور سرایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸، در حالی‌ که همه‌گیری کشور را درگیر کرده بود؛ غلامرضا حیدری، نماینده مجلس دهم از قوه قضاییه ایران خواست تا روحانیون و مراجعی را که برای اعمال محدودیت قرنطینه در قم مقاومت کردند بازخواست کند. او به روزنامه اعتماد گفت: «از قوه قضاییه باید مطالبه شود که حکم روحانی و عالمی که مقاومت کرد و اجازه نداد پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟» در همان زمان، علی مطهری نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «باید مشخص شود چه عاملی، چه کسانی و با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه قم از همان روز اول شدند؟»

اگرچه این موضوع را عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انکار کرد و مدعی شد که مخالفت مراجع و علما با قرنطینه قم «شایعه دشمن» است، افکار عمومی همچنان بر این باورند که مخالفت با قرنطینه قم به شیوع کرونا در نقاط مختلف کشور سرعت بخشید، اتفاقی که به نظر می‌رسد حالا با واکسن‌گریزی در این استان در حال تکرار است و می‌تواند برای دیگر استان‌ها نیز خطرآفرین باشد.

به گزارش پایگاه خبری تابناک، از آن‌جا که استان قم شاهراه ارتباطی بسیاری از استان‌های کشور است، قرار گرفتن این استان در قعر جدول تزریق دوز اول واکسن مسئله‌ای نیست که بتوان ساده از کنارش گذشت. تاکنون، ۶۵ درصد کسانی که در این استان واجد شرایط تزریق بودند، فقط دوز اول واکسن را زده‌اند و اگر ملاک بررسی تزریق هر دو دوز واکسن کرونا باشد، باز هم استان قم در انتهای جدول قرار می‌گیرد.

پیش‌تر، محمدتقی سلطانی، کارشناس مرکز بهداشت قم، به خبرگزاری ایرنا گفته بود که‌ «واکسن‌هراسی» مهم‌ترین علت آمار پایین واکسیناسیون در قم است. به گفته او، حدود ۳۵ درصد مردم این استان هر دو نوبت واکسن کرونا را زده‌اند. او در ادامه افزود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی این استان بستری می‌شوند، افرادی‌اند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز افرادی را که علیه واکسن تبلیغ می‌کنند‌ «جاهلان داخلی» نامید و گفت: «در حالی‌ که ما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های واکسیناسیون را با افزایش مراکز و همچنین کاهش سن افراد برای تزریق واکسن فراهم کنیم تا جامعه نسبت به سویه‌های مختلف ویروس ایمن شود، در مقابل افراد معدودی هم هستند که در فضای مجازی و غیره اقدام به ترساندن مردم از واکسن می‌کنند که باید برخورد شود.»