خطر سکته مغزی در کمین گیاه‌خواران

گوشت‌خوارها کم‌تر از گیاه‌خواران در خطر سکته مغزی هستند

pexels

محققان دریافته‌اند که گیاه‌خواران و«وگان‌ها»، که هیچ‌گونه فرآورده حیوانی از جمله لبنیات و تخم مرغ، در رژیم غذایی آن‌ها نیست، نسبت به گوشت‌خواران، کمتر با خطر ابتلا به بیماری «عروق کرونر» قلب روبرو هستند، اما بیشتر با خطر سکته مغزی مواجهند. مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه آکسفورد انجام شده، داده‌هایی تجزیه و تحلیل شده است که از حدود ۴۸هزار بزرگسال گرفته شده؛ این افراد بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ برای یک مطالعه وسیع‌تر ثبت نام کرده‌اند و تا آن زمان، هیچ سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی نداشتند.

از شرکت کنندگان درباره‌ شیوه زندگی، تاریخچه پزشکی و رژیم غذایی آن‌ها پرسیده شد و به این تیم اجازه داده شد افراد را زیر عنوان گوشت‌خواران (۲۴۴۲۸نفر)، گیاه‌خواران و وگان‌ها (۱۶۲۵۴نفر)، و پستارین‌ها (گیاه‌خوارانی که غذاهای دریایی نیز می‌خورند۷۵۰۶ نفر) طبقه‌بندی کند.

برخی از آن سوال‌ها در سال۲۰۱۰ دوباره پرسیده شد و شرکت‌کنندگان، در صورت تغییر رژیم غذایی، دوباره طبقه‌بندی شدند. سلامت شرکت‌کنندگان، طی سوابق پزشکی تا مارس ۲۰۱۶ پیگیری شد؛ در این مدت ۲۸۲۰ مورد بیماری قلبی عروق کرونر و ۱۰۷۲ مورد سکته مغزی دیده شده است.

پس از تنظیم عوامل مؤثر بر نتایج تحقیق، از جمله سن، جنس، سیگاری بودن یا نبودن، و نیز وضعیت اقتصادیـ اجتماعی افراد، پژوهشگران دریافتند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، در مصرف‌کنندگان ماهی  ۱۳درصد نسبت به گوشت‌خواران کمتر است، در حالی که در گیاه‌خواران و وگان‌ها این خطر ۲۲ درصد کمتر است. این در حالی است که در گیاه‌خواران نسبت به گوشتخواران ۲۰ درصد خطر سکته مغزی بیشتر بود. از این نظر، هیچ تأثیر روشنی در ماهی‌خواران دیده نشد.

به طور کلی، یافته‌ها نشان داد که طی یک دوره ۱۰ ساله، در هر ۱۰۰۰ نفر، نسبت به گوشت‌خواران، نزد گیاهخواران و وگان‌ها ۱۰ مورد کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی وجود داشته، اما سه مورد بیشتر سکته مغزی دیده شده است.

تیم تحقیقاتی گفته‌ طبق این مطالعه، افزایش خطر سکته مغزی می‌تواند به میزان کم ویتامین بین گیاهخواران و وگان‌ها مربوط باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران توضیح دادند: «ما بیماری‌های قلبی «ایسکمیک» را در ماهی‌خواران و گیاه‌خواران، نسبت به گوشت‌خواران،کمتر مشاهده کردیم. به نظر می‌رسد حداقل تا حدودی به دلیل پایین‌تر بودن شاخص توده بدن(BMI) و بالا نبودن میزان فشار خون، کلسترول خون، و دیابت‌های مرتبط با این رژیم‌ها ست».

این تیم تحقیقاتی پذیرفت که تحقیقشان با محدودیت‌هایی مواجه است؛ از جمله این‌كه در این مطالعه به گفته‌های خود شرکت‌کنندگان در تحقیق استناد شده است و عمدتا افراد سفیدپوست ساكن بریتانیا را در بر می‌گیرد. این مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

تریسی پارکر، متخصص ارشد تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا، گفت: «این مطالعه شواهد دیگری ارائه می‌دهد مبنی بر این‌که خوردن غذاهای گیاهی بیشتر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند اگرچه همچنین مشخص شد که گیاه‌خواران، از جمله وگان‌ها، احتمالاً به دلیل کمبود برخی مواد مغذی، بیشتر از گوشت‌خوارها در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند در حالی که این یک یافته جالب است، مطالعه‌ای مشاهده‌ای است و شواهد علمی کافی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است».

پارکر توضیح داد که یکی از راه‌هایی که افراد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند، استفاده از یک رژیم متعادل غذایی است؛ پر از میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، و حبوبات، همچون لوبیا و عدس، آجیل و تخمه.

او افزود: «برای آن‌هایی که گوشت می‌خورند، توصیه شده میزان مصرف روزانه‌شان را به کمتر از ۹۰ گرم گوشت قرمز یا فرآوری شده، کاهش دهند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی