افزایش محسوس نرخ ارز و طلا؛ قیمت دلار از مرز ۲۸ هزار تومان گذشت

نگرانی درباره آینده مذاکرات برجام خریداران را به‌ بازار ارز سرازیر کرده است

رسانه‌های اقتصادی داخل ایران «بالا رفتن تقاضا» را از جمله عوامل رشد صعودی قیمت ارز دانسته‌اند - ATTA KENARE / AFP

در ادامه روند صعودی قیمت‌ها که از روزهای پیش آغاز شده، روز دوشنبه، ۱۷ آبان هم نرخ طلا، سکه و ارز افزایش یافته است. به‌ طوری‌ که بهای هر دلار آمریکا با ۲۱۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۲۸ هزار و ۱۰ تومان رسیده است. این رقم افزایش ۰.۷۴ درصدی نسبت به روز قبل را نشان می‌دهد. نرخ یورو نیز در بازار آزاد نسبت به روز یکشنبه، ۱۸۵ تومان بالا رفت و به ۳۲ هزار و ۳۲۷ تومان رسید.

نگاهی به نرخ‌های اعلام شده در بازار طلا نیز از افزایش قیمت‌ها حکایت دارد. روز دوشنبه، قیمت هر اونس طلا به یک هزار و ۸۱۹ دلار رسید که نسبت به دو روز پیش، حدود پنج درصد افزایش یافته است. قیمت سکه امامی نیز به ۱۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید که این رقم افزایش ۰.۶۵ درصدی نسبت به روز قبل را نشان می‌دهد. قیمت نیم‌سکه نیز شش میلیون و ۲۳۰ هزار تومان اعلام شد که در مقایسه با روز پیش،  ۰.۴۸ درصد افزایش داشته است. ربع سکه هم با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، سه میلیون و ۷۵۰ تومان معامله شد. هر سکه گرمی نیز در بازار دو میلیون و ۲۹۰ هزار تومان قیمت خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلای ایران در حالی اتفاق افتاده که روز دوشنبه، صرافی ملی نرخ فروش ارز را با افزایشی جزیی نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار و ۱۷۴ تومان اعلام کرد. قیمت خرید ارز نیز ۲۶ هزار و ۶۳۶ تومان اعلام شده است.

رسانه‌های اقتصادی داخل ایران «بالا رفتن تقاضا» را از جمله عوامل رشد صعودی قیمت ارز دانسته‌اند. «نگرانی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای» و «ناامیدی از لغو تحریم‌ها» نیز دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خرید ارز و طلا عنوان شد‌ه‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از فعالان اقتصادی نوشته که بازار ارز به «وضعیت حساس و تعیین‌کننده‌ای» رسیده است. بر اساس این گزارش، افزایش نرخ دلار درحالی اتفاق افتاده که در ۸۰ روز گذشته، به‌ندرت به خارج از کانال ۲۷ هزار تومان وارد شده بود. روز یکشنبه، ۱۶ آبان، برخی فعالان بازار ارز ‌صحبت‌های مقام‌های آمریکایی مانند تد کروز را برجسته کردند؛ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفته بود که حتی اگر بایدن با جمهوری اسلامی ایران به توافق برسد و به برجام بازگردد، جمهوری‌خواهان به‌محض بازپس‌گیری قدرت، از آن توافق خارج می‌شوند.

برخی دیگر از فعالان بازار ارز هم موضع محافظه‌کارانه رئیس‌جمهور ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران را در افزایش قیمت دلار موثر دانسته‌اند. او در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ خود در صورت شکست مذاکرات وین، گفته است که فعلا درباره جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر نمی‌کند. در همین زمینه، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اظهار داشت: «اگر تهران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد ما نیز به آن بازخواهیم گشت اما تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای و پایبندی به آن تمایلی نشان نداده است.»

بیشتر از اقتصاد