زرادخانه جدید ارتش اسرائیل: مهمات بیشتر، موشک‌های دقیق‌تر، قدرت شلیک بیشتر

ایران، یکی از دلایل افزایش سرمایه‌گذاری اسرائیل بر روی تسلیحات دقیق است

تخمین زده می شود که حملات اسرائیل علیه کشتی های ایرانی بین ۱.۲ تا ۲ میلیارد دلار هزینه داشته است - AFP

در پی نهایی شدن بودجه نظامی اسرائیل، ارتش این کشور در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قابل توجه میزان مهمات در زرادخانه‌های خود است.

به نوشته جروزالم پست، به دلیل افزایش تهدیدات و همچنین گسترش اهداف برنامه‌ریزی شده، اسرائیل به دنبال خرید مقادیر قابل‌توجهی تسلیحات نظامی از ایالات متحده است.

اسرائیل در سال‌های اخیر ده‌ها هزار مهمات دقیق و هدایت‌شونده از ایالات متحده خریداری کرده است که از برخی از این سلاح‌ها همچون موشک‌های گنبد آهنین را در حمله به غزه در ماه مه استفاده کرد.

اگرچه هنوز همه بخش‌های سلاح های حملات دقیق توسط واشنگتن تکمیل شده‌اند، اما جروزالم پست دریافته است که با تصویب بودجه، ارتش قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ زرادخانه خود را به روز کند.

ارتش اسرائیل انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد خریدهای خود را بیشتر کند. با توجه به اینکه واشنگتن ذخایر گنبد آهنین اسرائیل را دوباره تکمیل کرده است، آمریکایی‌ها مایل به انجام همه درخواست‌های مورد نظر اسرائیل نیستند.

ارتش اسرائیل طی دو سال گذشته مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد هزاران هدف در غزه، لبنان، سوریه و حتی ایران بوده است تا در صورت حملات ناگهانی واکنش نشان دهد. استفاده از چنین مهمات دقیقی به اسرائیل اجازه می‌دهد تا اهداف استراتژیک را در یک محیط غیرنظامی پرجمعیت را، با آمار تلفات غیرنظامی نسبتاً کمی مورد هدف قرار دهد. در جریان جنگ ۱۱ روزه در ماه مه، وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که حداقل ۲۴۳ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک و نوجوان کشته و ۱۹۱۰ نفر نیز زخمی شدند.  یحیی سنوار، رهبر حماس گفت که در جریان این درگیری ها ۸۰ شبه نظامی کشته شدند که ۵۷ نفر از حماس و ۲۲ نفر از جهاد اسلامی بودند.

در مقابل، ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ عامل وابسته به گروه‌های تروریستی کشته شدند که برخی از تلفات غیرنظامیان ناشی از سقوط موشک‌های حماس یا فروریختن خانه‌های غیرنظامیان پس از حمله هوایی به شبکه تونل حماس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر افزایش تسلیحات دقیقی که ارتش اسرائیل قصد خرید آن را دارد، ۵ میلیارد شکل (واحد پول اسرائیل) از بودجه منحصراً به آنچه ارتش اسرائیل «تهدیدهای دایره سوم» می‌نامد اختصاص می‌یابد که معمولاً به ایران اشاره می‌کند. این بودجه به آموزش و قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات اختصاص می‌یابد و بانک اطلاعاتی ارتش اسرائیل را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را چالش شماره یک خود می‌داند. ‌اگرچه ایران همواره تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد کرده است، اما تنش‌ها به دلیل تلاش غرب برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران افزایش یافته است.

در سال گذشته، تعداد عملیات‌ها و همچنین تعداد اهداف مورد حمله اسرائیل افزایش یافته است. به این عملیات‌ها مسیر قاچاق سلاح‌های ایران در سوریه و حتی در دریا را هدف قرار می‌دهند.

تخمین زده می‌شود که حملات اسرائیل علیه کشتی‌های ایرانی بین ۱.۲ تا ۲ میلیارد دلار هزینه داشته است. اما ارتش اسرائیل اعتراف کرده است که تهدید موشکی ایران یک نگرانی بزرگ برای اسرائیل است که با وجود دفاع چندلایه، ممکن است نتواند با رگبارهای موشکی شدید شلیک‌شده توسط ایران و گروه‌های نیابتی آن مانند حزب‌الله لبنان مقابله کند.

این بودجه همچنین به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد تا پروژه‌های دفاعی مهم دیگری مانند ساخت دیوار در امتداد مرز با لبنان و اجرای پوشش دفاعی دائمی در حریم هوایی شمال اسرائیل و گنبد آهنین را تکمیل کند.

بیشتر از جهان