رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل: توانایی نظامی حمله به ایران را داریم

«هنوز ضرورتی برای گزینه نظامی وجود ندارد، اما به‌ویژه در آمریکا، لازم است که به‌عنوان یک گزینه قابل قبول‌تر در نظر گرفته شود»

عاموس یادلین، رئیس پیشین اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل- Mazen Mahdi / AFP

عاموس یادلین، رئیس پیشین اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، اعلام کرد که آن کشور توانایی نظامی حمله به ایران را دارد، اما به‌دلیل اتفاق‌هایی که بعد از حمله رخ می‌دهد، ملاحظات بسیاری در این زمینه وجود دارد. 

رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل، صبح جمعه، ۱۴ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی با اشاره به خبر بازگشت ایران به میز مذاکره برسر برنامه هسته‌ای آن کشور، از «آماده‌شدن آمریکایی‌ها برای شرایطی که مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد» خبر داد و افزود: «در وضعیتی قرار داریم که اگر توافقی انجام شود، خوب نیست و اگر توافقی وجود نداشته باشد، با انتخاب نخست‌وزیر اسرائیل از میان گزینه‌ها روبه‌رو خواهیم شد. اسرائیل توانایی نظامی برای حمله به ایران را دارد.» 

روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا اعلام کردند مذاکرات احیای برجام که پس از شش دور از اواخر خردادماه متوقف شده بود، با وقفه‌ای پنج‌ماهه، از ۸ آذر ماه (۲۹  نوامبر) در شهر وین اتریش ازسر گرفته می‌شود. این درحالی است که درپی تعلل طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به میز مذاکرات، مقام‌های آمریکا نیز به‌تازگی هم‌جهت با اسرائیل، مطرح بودن «گزینه‌های دیگر» درصورت امتناع ایران از پیشبرد مسیر دیپلماسی را به میان کشیده‌اند. 

مقام‌های اسرائیل بارها برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی برای موجودیت خود» دانسته و بر حق دفاع از خود ازجمله ازطریق حمله نظامی، تاکید کرده‌اند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه با اشاره به تهدید هسته‌ای ایران، اعلام کرد که اسرائیل برای مقابله با آن هر اقدامی لازم باشد، انجام خواهد داد. او افزود: «جمهوری اسلامی ایران تهدیدی استراتژیک علیه جهان و تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل است و نباید اجازه داد به هدفش برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یادلین در گفت‌وگوی رادیویی روز جمعه، در باره میزان احتمال حمله اسرائیل به ایران، گفت: «نفتالی بنت به‌عنوان نخست‌وزیر باید تصمیم بگیرد که یا هیچ اقدامی نکند، یا حمله‌ای انجام دهد. حمله آخرین اقدام بعد از اجرای همه راهبردهای دیگر است.» 

او ضمن ابراز خشنودی از درک ضرورت «اختصاص بودجه» و «به‌روزرسانی برنامه‌های نظامی با توجه وضعیت فعلی» در اسرائیل، تاکید کرد کشورش توانایی نظامی حمله به ایران را دارد، «اما مشکل حمله نیست، بلکه اتفاق‌هایی است که بعد از آن رخ می‌دهد. ملاحظات بسیاری در این زمینه وجود دارد».

رئیس پیشین اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل درمورد مذاکرات احیای برجام گفت: «ایرانی‌ها از اشتیاق دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، مطلع‌اند. آن‌ها در شش دور [پیشین] مذاکرات، چنان خواسته‌های بالایی را مطرح کردند که حتی دولت دموکرات قادر به پذیرش آن‌ها نبود.»

او افزود که این اقدام  درنهایت به نفع ایرانی‌ها کار کرده و درحال حاضر، آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده است.   

عاموس یادلین بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را به‌علت رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، در درازمدت به‌نفع آن‌ها دانست؛ او در عین حال گفت: «هنوز ضرورتی برای گزینه نظامی وجود ندارد، اما لازم است که به‌عنوان یک گزینه قابل قبول‌تر در نظر گرفته شود، البته بیشتر در آمریکا تا اینجا.»