توان نظامی ارتش اسرائیل برای مقابله با فعالیت هسته‌ای ایران توسعه می‌یابد 

وزير امور خارجه آمريكا نیز گفته بود که اگر ایران تغییر مسیر ندهد، گزینه‌های دیگر مطرح می‌شوند

یک فروند جنگنده اف - ۳۵ نیروی هوایی اسرائیل- 

JACK GUEZ / AFP

آهرون حلیوا، فرمانده جدید سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، گفت: «ایران با خراب‌کاری و اقدام‌های تروریستی در خاورمیانه قصد دارد برتری نظامی اسرائیل را در منطقه به چالش بکشد، اما توان نظامی ما برای مقابله با فعالیت هسته‌ای ایران توسعه می‌یابد.»

او با هشدار در باره اینکه ایران غنی‌سازی هسته‌ای را سرعت بخشیده است، خبر داد که اورشلیم و واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های مقابله با «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» ایران‌اند.

سرلشکر حلیوا، که روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران اطلاعاتی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه اسرائیل قصد «محدود» کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران را دارد، تاکید کرد که این کشور محافظت از منافع و قدرت خود را با عقب‌راندن جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، مقام‌های ارتش این کشور دستور آماده‌باش نظامی را صادر کرده‌‎اند تا در صورت شکست مذاکرات برجام، برنامه هسته‌ای ایران را با حمله نظامی متوقف کنند. 

در هفته‌های اخیر مقام‌های آمریکایی نیز بارها «گزینه‌های دیگر» را مطرح کرده‌اند. کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که صبر ایالات‌متحده آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکرات طولانی‌مدت نخواهد بود. 

دو کشور ایالات متحده و اسرائیل اعلام کرده‌اند که در صورت به ثمر نرسیدن مذاکرات برجام، گزینه‌های دیگری را برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلينكن، وزير امور خارجه آمريكا روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت که اگر ایران تغییر مسیر ندهد، گزینه‌های دیگری را بررسی خواهیم کرد. 

وزیر امور خارجه آمریکا در باره جزییات این گزینه‌ها توضیحی نداده است، اما به گفته وزیر امور خارجه اسرائیل، موضوع برای همه روشن است و یکی از گزینه‌های مطرح، حمله نظامی به ایران است. 

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز در اوایل هفته جاری در مراسم آغاز به کار حلیوا گفت: «گزینه نظامی برای از بین‌ بردن توان هسته‌ای ایران در هر زمانی مطرح خواهد بود و برنامه عملیاتی ما علیه برنامه هسته‌ای ایران توسعه و بهبود خواهد یافت.»
مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهان از ماه ژوئن ۲۰۲۱تاکنون متوقف شده است. با این حال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به تازگی خبر داد که این مذاکرات تا اوایل ماه نوامبر از سر گرفته می‌شود. 

در اوایل ماه اکتبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی خود را در مدت چند ماه چهار برابر کرده است. همچنین فعالیت بازرسان آژانس از ماه فوریه به‌طورجدی کاهش یافته است. 

پیش از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید در باره «کابوس» رژیم جمهوری اسلامی در دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای هشدار داده و بایدن نیز گفته بود که ایالات‌متحده «هرگز» به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست یابد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اسرائیل را به نابودی تهدید کرده‌اند. پیش‌تر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نیز به شبکه خبری المسیره گفته بود: «پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، عهد بستیم که آمریکا را از منطقه خود اخراج کنیم.»

او همچنین با تهدید اسرائیل گفت: «رژیم صهیونیستی باید بار‌ و‌ بندیل خود را ببندد و در آمریکا، آلاسکا یا اروپا به دنبال محلی برای زندگی باشد.»