دولت عراق در مورد کشته شدن معترضان تحقیق می‌کند

گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی نتایج انتخابات پارلمانی عراق را نمی‌پذیرند

فرماندهی عملیات مشترک عراق، تحقیقات در باره کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی پس از درگیری روز جمعه در بغداد را آغاز کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در پی درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و حامیان احزابی که نتایج انتخابات سراسری در ماه اکتبر را به چالش می کشند، دستور تشکیل کمیته‌ تحقیق و تفحص صادر کرد.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک به تعداد کشته ها و مجروحان اشاره‌ای نشده است.

این بیانیه می افزاید: «سهل‌انگاران به دلیل قصور و تخلف از دستورات صریح فرمانده کل قوا مبنی بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید گلوله جنگی شلیک شود، مورد بازخواست قانونی قرار خواهند گرفت.»

خبرگزاری رسمی عراق نوشت که الکاظمی همچنین دستور پرداخت غرامت برای قربانیان درگیری‌ها را صادر کرد و تصمیم گرفت شخصاً بر پیشرفت تحقیقات نظارت کند.

این اولین درگیری شدید خشونت‌آمیز بین نیروهای دولتی و حامیان احزاب سیاسی‌ای بود که اکثر آنها دارای شاخه‌های مسلح هستند و با حکومت ایران همسو هستند. این گروه‌ها پس از آنکه ده‌ها کرسی پارلمان را در رای‌گیری روز ۱۰ اکتبر از دست دادند، گفتند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند.

منابع امنیتی گفتند که معترضان با پرتاب سنگ در تلاش برای پیشروی به سمت منطقه سبز بغداد بودند که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن قرار دارد. در مقابل نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور و گلوله جنگی استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 منابع بیمارستانی گفتند که بیش از ۲۱ معترض بیشتر بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور بستری شده‌اند و ۹ پلیس نیز بر اثر پرتاب سنگ زخمی شدند.

احزابی که بیشترین دستاوردها را در انتخابات اکتبر عراق به دست آوردند عبارتند از: مقتدی الصدر، روحانی شیعه، که علناً با مداخله ایران در سیاست عراق مخالف است و خواستار خروج تمام نیروهای غربی باقی مانده از این کشور شده است.

گروه‌های مورد حمایت ایران که نتیجه انتخابات را به چالش می‌کشند نیز شیعه هستند، اما از الگوی ایرانی حکومت‌داری ولایی پیروی می‌کنند که صدر ناسیونالیست و بسیاری از شیعیان عادی عراق آن را رد می‌کنند.

خبرگزاری دولتی عراق گفت که طبق دستور الکاظمی، که تحقیقات در مورد رویدادهای روز گذشته شامل حشد‌الشعبی که متشکل از شبه‌نظامیان عمدتا شیعه وابسته به ایران است هم می‌شود.

اکثریت شیعیان عراق از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ بر دولت تسلط دارند. سنی‌ها و کردهای عراق، بزرگترین گروه‌های مذهبی و قومی پس از شیعیان، ائتلاف‌های مهمی را در پارلمان رهبری می‌کنند. نتیجه انتخابات ۱۰ اکتبر به عنوان خواست مردم عراق برای قطع نفوذ ایران در کشورشان تعبیر شده است.

احزاب متحد ایران که در این انتخابات شکست خورده‌اند می‌گویند در روند رای گیری و شمارش آرا بی‌نظمی‌هایی وجود داشته است، اما شواهد مشخصی برای ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند.