پارازیت‌ها؛ سم سفره سلامت ایرانی‌ها

هنوز مشخص نیست مسئول ارسال پارازیت‌ها چه نهادی‌ست

عکس از ایسنا

سال‌ها پس از یقین درباره مضر بودن پارازیت‌ها برای سلامت شهروندان، نمایندگان مجلس قصد دارند به‌طور جدی درباره پارازیت‌های ماهواره‌ای تحقیق و تفحص کند. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به اینکه تلاش‌های مجلس در این موضوع جدی نبوده است، گفت: «بعضا، طی سال‌ها، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست تاثیرات مخرب امواج پارازیتی را انکار کرده‌اند، اما برخی متخصصان و پزشکان هم بر مضر بودن این امواج تاکید دارند. بنابراین باید تحقیق شود که آیا واقعاً این امواج مضر و آسیب‌رسانند یا مخرب بودن آن صحت ندارد و در نهایت گزارش و خروجی این تفحص به اطلاع‌ مردم برسد».

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، نیز به موضوع پارازیت‌ها اشاره کرد و با این توضیح که هنوز دراین‌ رابطه شفاف‌سازی نشده، مدعی شد که هنوز به‌طور دقیق از میزان آسیب‌ پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان آمار دقیقی در دست نیست و باید نظر کارشناسی دراین‌باره انجام شود. این نماینده مجلس هم‌چنین گفت که به نظر او ضرورتی برای استفاده از پارازیت‌ها وجود ندارد.  این عضو فراکسیون امید مجلس هم‌چنین ادعا کرد که «ما مسئولان باید به مردم آگاهی دهیم تا در قبال تبلیغات خارجی واکسینه شوند و خودشان انتخاب کنند که شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کنند یا خیر. اگر درباره موضوعات مختلف به مردم اطلاعات و آگاهی دهیم و با آن‌ها شفاف باشیم، دیگر نیازی به فرستادن پارازیت نیست که حالا سلامت جامعه را تهدید کند یا نکند و به دنبال رد یا اثبات آن باشیم».

پیش از این، ماجرای تاثیر مخرب پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان شیراز در دی ماه سال ۱۳۹۶، پای این بحث را به مجلس کشیده بود. در آن سال شهر شیراز شاهد تجمع عده‌ای از شهروندان بود که در اعتراض به وجود امواج پارازیت و تهدید سلامت جسمانی خود، به خیابان و مقابل استانداری این شهر آمده بودند.

تجمع کنندگان در شعارهای خود خواستار رسیدگی مسئولان به شایعه انتشار پارازیت در شیراز و ارائه پاسخی شفاف و صریح شدند.  بسیاری سردردها و بروز بیماری‌های مختلف باعث شده بود که مردم در چند نوبت دست به تجمع بزنند. چند روز پیش از این تجمعات، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفته بود که براساس مطالعات اخیر پارازیت‌ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان موثرند. معاون سیاسی استاندار فارس، رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی، رییس بخش فیزیک دانشگاه شیراز و مدیرکل مخابرات فارس ارسال پارازیت در شیراز و به خطر افتادن سلامتی مردم را تکذیب کردند اما در نهایت علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس درباره موضوع پارازیت‌ها به دولت تذکر کتبی داد و از مرکز پژوهش های مجلس خواستم که مساله پارازیت ها را به صورت تخصصی مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند و نتیجه را به نمایندگان اعلام کنند. احتمالا این تذکر کتبی و آن درخواست از مرکز پژوهش‌ها چندان کارساز نبوده که محمود صادقی بعد از گذشت نزدیک به دو سال از تجمعات شهروندان شیراز هنوز معتقد است که باید جدی‌تر از این به بحث پارازیت‌ها ورود کرد.

تقریبا یک دهه از موضوع پارازیت‌ها و حرف و حدیث‌های مربوط به تاثیرات مخرب آن بر سلامت شهروندان می‌گذرد. در تمام این مدت مقام‌های حاکمیت یا به‌طور مشخص ماجرا را کتمان می‌کردند و یا با توضیحاتی گمراه‌کننده بر شک و تردید شهروندان افزوده‌‌اند. همین چند وقت پیش بود که شایعاتی درباره راه جدید حاکمیت برای ارسال پارازیت به گوش رسید. هرچند که نمایندگان مجلس ادعای تحقیق و تفحص دراین‌باره را دارند اما به نظر می‌رسد امکان تغییر رویه حاکمیت در سانسور شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران، نزدیک به صفر است. بعید به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی بخواهند دسترسی مردم به اطلاعات آزاد  و هم‌چنین اخباری غیر از آنچه حکومت می‌خواهد، سهل شود.

تلاش حاکمیت برای «ناآگاه» نگه‌داشتن مردم بسیار بیشتر از نگرانی مقامات حکومت برای سلامت شهروندان خود است. حتی هنوز به درستی مشخص نیست که دقیقا چه ارگانی در حاکمیت مسئول ارسال پارازیت‌ها در ایران است. شرکت یوتل‌ست که خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای را ارائه می‌کند، در سال ۸۸ دو بار از ایران به دلیل ارسال عامدانه پارازیت روی امواج این ماهواره شکایت کرد. شکایت‌هایی که نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات» برده شد اما نتیجه آن هرگز مشخص نشد. سال گذشته مصطفی ترک‌ همدانی، وکیل دادگستری، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که مسئولیت اصلی ارسال پارازیت‌ها چه کسی‌ست، گفت: «سمت‌وسوی ارسال این امواج به سمت یک نهاد خاص بود. از چند نماینده مجلس هم شنیدم که از وزیر دفاع خواسته بودند که این موضوع را پیگیری کند که ایشان پاسخ داده بود این موضوع به ما ارتباط ندارد».

مشخص نیست که این‌بار بحث تحقیق و تفحص به کجا خواهد رسید. اینکه در نهایت پس از گذشت سال‌ها مشخص شود که چه نهادی مسئول اصلی این ماجراست یک بحث است و اینکه در تمام این سال‌ها پارازیت‌ها خسارت‌های جسمانی زیادی به شهروندان زده، بحثی دیگر. حتی اگر نمایندگان مجلس بتوانند برخی گره‌های کور این ماجرا را باز کنند باز هم نمی‌توان به این راحتی‌ها سلامت از دست رفته شهروندان را به آن‌ها بازگردانند.

بیشتر از