سه کشته و ۱۶۰ زخمی در درگیری هواداران جمهوری اسلامی با ماموران امنیتی در بغداد

صدها تن از حامیان گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق مسیرهای منتهی به «منطقه سبز» را مسدود کردند

صدها تن از حامیان گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق روز جمعه در خیابان‌های بغداد، پایتخت این کشور، در اعتراض به نتایج انتخابات سراسری ماه گذشته تظاهرات کردند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، این درگیری که تا شامگاه جمعه ادامه داشت، دست کم سه کشته و ۱۶۰ زخمی به جا گذاشت

بنا به این گزارش، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق،‌ از گروههای هوادار جمهوری اسلامی، اقدامات نیروهای امنیتی این کشور را به شدت محکوم کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در واکنش به حوادث امروز بغداد گفت که «دستور اکید برای دفاع از منطقه سبز به نیروهای امنیتی داده است.»

او همه طرف‌های سیاسی مختلف در عراق را دعوت به آرامش و  گفت‌وگو دعوت کرد و خواستار تحقیق درباره حوادث  امروز شده است.

شاخه سیاسی گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، در انتخابات ۱۰ اکتبر ناکام بود و بسیاری از کرسی‌هایش در مجلس را از دست داد و هواداران آن اتهام «تقلب» را مطرح کردند. در دوره قبل، ائتلاف فتح در مجلس عراق ۴۸ کرسی داشت اما در این انتخابات، تنها توانست ۱۵ کرسی کسب کند. مجلس عراق ۳۲۹ کرسی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات‌کنندگان مسیرهای منتهی به «منطقه سبز» بغداد را که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع‌اند و به شدت محافظت می‌شوند، از سه طرف مسدود کرده‌اند.

در این گزارش از قول یک مامور امنیتی گفته شده است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان شلیک هوایی کرده‌اند. به گفته او، تظاهرات‌کنندگان از هواداران عصائب اهل حق و گردان حزب‌الله‌اند.

شبکه العربیه نیز از قول منابع خود گزارش داده است که نیروهای امنیتی عراق با «حضور بی‌سابقه» خود، کنترل اوضاع امنیتی در منطقه سبز بغداد را به دست گرفته و معترضان را از این منطقه دور کرده‌اند.

این شبکه خبری سعودی در حساب کاربری خود در توییتر نیز گزارش داده که گروه شبه‌نظامی عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی، تهدید کرده است که به نیروهای امنیتی عراق با قدرت پاسخ خواهد داد.

العربیه در توییتی دیگر ضمن انتشار ویدیویی از درگیری‌ها، از زخمی شدن ۳۰ نفر خبر داده و نوشته است که با وقوع آتش‌‌سوزی در اطراف منطقه الخضرا (سبز) و متشنج شدن اوضاع، نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

به دنبال افزایش درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، نخست وزیرعراق، شرکت‌کنندگان در اعتراضات را به آرامش دعوت کرد. به گزارش شبکه العربیه مصطفی کاظمی گفت: ما بر آزادی تظاهرات مسالمت آمیز تاکید می‌کنیم و از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که با معترضان به صورت حرفه‌ای برخورد کنند. وی از معترضان خواست تا «به گفت‌وگو روی بیاورند.»