یونیسف بدون دخالت طالبان، حقوق معلمان افغان را می‌پردازد

نهادهای امدادرسان در تلاش‌اند از ادامه آموزش دختران و پسران در افغانستان حمایت کنند

در حدود سه ماه اخیر و با قطع حقوق ماهیانه استادان دانشگاه‌ها و مدارس، شماری از آنان کوشیدند از افغانستان خارج شوند-JAVED TANVEER / AFP

پس از اعتراض‌ها و نگرانی‌های معلمان در افغانستان از پرداخت نشدن حقوقشان در سه ماه اخیر، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده که در تلاش است تا سیستمی برای کمک مالی مستقیم به معلمان افغان ایجاد کند.

ژانت وگلار، رئیس آموزش یونیسف افغانستان، به رویترز گفته است: «یونیسف در حال ایجاد سیستمی است که امکان پرداخت مستقیم به معلمان، بدون انتقال وجوه از طریق مقام‌ها، را فراهم می‌کند.»

به گفته رئیس بخش آموزش یونیسف افغانستان، به‌زودی ثبت‌نام از معلمان مدارس دولتی در سراسر افغانستان به منظور پرداخت حقوق به صورت مستقیم به خود آنان، آغاز خواهد شد.

در پی پرداخت نشدن حقوق سه ماهه معلمان در افغانستان و بسته شدن در مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها به روی دختران، نگرانی‌ها بابت محروم از تحصیل ماندن میلیون‌ها دختر افغان افزایش یافته است. نهادهای امدادرسان در تلاش‌اند از ادامه آموزش دختران و پسران در افغانستان حمایت کنند اما طالبان تاکنون به فشارهای داخلی و خارجی برای رعایت حق آموزش، واکنش مثبتی نشان نداده است. مقام‌های معارف و تحصیلات طالبان هم بارها تاکید کرده‌اند که به هیچ وجه اجازه نخواهند داد کلاس‌ها به شکل مختلط برگزار شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، رئیس بخش آموزش یونیسف افغانستان گفته است که بهترین راه برای حمایت از تحصیل دختران در افغانستان، ادامه حمایت از مدارس و معلمان آن‌ها است. ژانت وگلار از کمک‌کنندگان خواسته است که کودکان افغان را ناامید نکنند.

وحیدالله هاشمی، مدیر برنامه‌ها و کمک‌های خارجی وزارت آموزش‌وپرورش افغانستان، در مورد ممنوعیت تحصیل دختران در مقاطع بالاتر گفته است که مقام‌های طالبان در حال مذاکره با سازمان‌های بین‌المللی به ویژه یونیسف‌اند تا برای بازگشایی مدارس دخترانه راه‌حل خوبی پیدا کنند. هاشمی کمک‌های اضطراری سازمان‌های بین‌المللی را خواستار شد و تصریح کرد که آموزش و پرورش افغانستان با بحران اقتصادی مواجه است و برای ادامه کار به کمک نیاز دارد.

از پانزدهم اوت ۲۰۲۱ که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، فعالیت نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، به دلیل قواعد سختگیرانه طالبان با بحران مواجه شده است. دانشگاه کابل هنوز تعطیل است و بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی هم به دلیل اعمال قوانین سختگیرانه از جمله تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها، دانشجویان خود را از دست داده‌اند. مسئولان برخی از دانشگاه‌های خصوصی گفته‌اند که بسیاری از دانشجویان در اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز طالبان، از تحصیل انصراف داده‌اند.

در حدود سه ماه اخیر و با قطع حقوق ماهیانه استادان دانشگاه‌ها و مدارس، شماری از آنان کوشیدند از افغانستان خارج شوند و شماری دیگر به کارهای شاق مانند میوه‌فروشی، کارهای ساختمانی و مغازه‌داری روی آوردند. ادامه این وضعیت نگرانی از فروپاشی کامل سیستم آموزشی و توقف فعالیت نهادهای دولتی و خصوصی را که در ۲۰ سال گذشته در باسواد کردن جامعه افغانستان نقش داشتند، افزایش داده است.

با این حال، اقدام یونیسف برای پرداخت حقوق معلمان افغان ممکن است برای هزاران معلمی که فقر و تنگدستی آنان را از ادامه کار در مدارس ناامید کرده است، یک روزنه‌ امید باشد.

بیشتر از جهان