گزارش اکسیوس از «افزایش آرام» فشار دیپلماتیک آمریکا بر ایران

دولت بایدن در روزهای اخیر اقدام به برداشتن گام‌هایی کرده که برخی متحدان آمریکا منتظر آن بودند

Jonathan Ernst-Pool/Getty Images/AFP

پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس روز چهارشنبه در گزارشی به سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب دموکرات، در برابر جمهوری اسلامی ایران و «افزایش آرام»  فشار دیپلماتیک واشنگتن بر تهران پیش از آغاز دوباره احتمالی مذاکرات هسته‌ای در وین پرداخته است.

در ابتدای این گزارش گفته شده است که پس از ماه‌ها تأمل و تفکر در مورد چگونگی پاسخ دادن به اقدام‌های ایران و مذاکراتی که از ماه ژوئن تا کنون متوقف شده است، دولت بایدن در روزهای اخیر اقدام به برداشتن گام‌هایی کرده است که برخی متحدان اروپایی آن، و نیز اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، منتظر آن بودند.

مذاکره‌کننده ارشد ایران گفته است که کشورش تا پایان ماه نوامبر به مذاکرات احیای برجام باز خواهد گشت، اما مقام‌های ارشد در واشنگتن نسبت به چشم‌انداز این گفت‌وگوها ابراز بدبینی کرد‌ه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا روز جمعه گذشته تحریم‌های جدیدی علیه برخی افراد و نهادهای مرتبط با واحد پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرد که در حمله علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق و همچنین علیه کشتی‌های متعلق به اسرائیلی‌ها در منطقه دست داشته‌اند.

مقام‌های اسرائیل گفتند که این تحریم‌ها چند هفته پیش آماده شده بود، اما در نهایت پس از تازه‌ترین حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در التنف سوریه، اعلام شد.

جو بایدن و سران سه متحد اروپایی آمریکا در برجام- بریتانیا، فرانسه، و آلمان- روز شنبه در حاشیه نشست گروه۲۰ در ایتالیا، با یکدیگر دیدار کردند و برای آن که نشان دهند در مورد ایران همسو هستند، بیانیه مشترکی منتشر کردند و به ایرانی‌ها در مورد «بالاگرفتن خطرناک تنش» در صورتی که ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازنگردد، هشدار دادند.

در همان روز، یک فروند بمب‌افکن استراتژیک بی-۱ نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای سرخ، اسرائیل، عربستان سعودی، خلیج فارس، و تنگه هرمز به پرواز در آمد. جنگنده‌های مصر، اسرائیل، عربستان سعودی، و بحرین این هواپیمای آمریکایی را در حریم هوایی خود اسکورت کردند.

به گفته ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا «سنتکام»، گشت‌زنی این بمب‌افکن آمریکایی برای ارسال پیامی روشن در مورد اطمینان‌خاطر دادن دوباره آمریکا به متحدانش در برابر ایران انجام شد.

باراک راوید، نویسنده گزارش مزبور، در ادامه می‌گوید که مقام‌های اسرائیل به او گفته‌اند که پرواز بمب‌افکن بی-۱ دقیقا نوعی نمایش قدرت است که آن‌ها دولت بایدن را به انجام آن، در حکم ارسال علامتی به ایران، ترغیب می‌کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در پاسخ به پرسش مارگارت برنان، مجری برنامه‌ای در شبکه خبری سی‌بی‌اس، در مورد اقدام احتمالی نظامی، در صورتی که ایران به گسترش برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، گفت که همه گزینه‌ها روی میز است.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت که ایران از نزدیک رفتار آقای بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، را زیر نظر دارد که خواهان دیپلماسی است اما تحریم‌های جدید اعمال می‌کند.