زنان بیشتر از مردان با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند

۸۲درصد از تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد ایران، مادران و همسران مردان معتاد هستند

بیشترین سوال‌ها درباره ماده مخدر گل بوده- عکس از رکنا

۸۲درصد از تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد ایران، مادران و همسران مردان معتاد هستند. زنان بیشترین تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد در ایران هستند. این خبر را رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرد، و با بیان جزئیات بیشتر گفت: «از ۲۸۱هزار و ۲۷۶ تماس موفق از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه با خط ملی اعتیاد، ۸۲درصد این تماس‌گیرندگان زن بودند.» فاطمه رضوان مدنی با بیان این که مادران و همسران بیشترین تماس‌گیرنده‌های زن را تشکیل داده‌اند، در پاسخ به این که شایع‌ترین سوال‌های تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد چه بوده است، توضیح داد: «به ترتیب، درخواست کمک و راهنمایی در مورد ترغیب فرد معتاد برای درمان، درخواست دستگیری فرد معتاد به علت آزار و اذیت خانواده، و درخواست راهنمایی برای انتخاب مرکز ترک اعتیاد از شایع‌ترین سوالات تماس‌گیرندگان طی ماه گذشته بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان بهزیستی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد این سازمان همچنین گفت: «بر اساس گزارش ۶ ماهه از میزان تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، ۲۸۱هزار و ۲۷۶ نفر با خط ملی اعتیاد تماس موفق داشته‌اند، و به این ترتیب، تا پایان مهرماه به ۹۵.۱۱درصد تماس‌گیرندگان پاسخ داده شده است.»

مقایسه این آمار با تماس‌های انجام شده در گذشته نشان می‌دهد که همواره عده تماس‌گیرندگان زن با مرکز خط ملی اعتیاد بیشتر از عده مردان بوده است، چنان که در سه ماه اول سال جاری نیز به طور میانگین ۸۲درصد تماس‌گیرندگان را زنان، و بیشترین درصد آن‌ها را مادران و همسران افراد معتاد تشکیل می‌دادند. در سه ماه اول سال جاری اعلام شده بود که بیشترین سوال‌ها درباره ماده مخدر گل بوده و سوال‌ها درباره تریاک در اولویت دوم قرار داشته است. خط ملی اعتیاد به شماره تماس ۰۹۶۲۸، مرکز تلفنی برای ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر، راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد، و ارجاع به مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد در ایران است. بر اساس آخرین آمارهای رسمی موجود، ۲میلیون و ۸۰۰هزار معتاد در ایران وجود دارد، و از این تعداد، بیش از ۶۴هزار معتاد، متجاهر هستند. شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی کشور ۵.۴درصد، در جمعیت دانش‌آموزی ۲.۱درصد، در جمعیت دانشجویی ۴.۷درصد، و در محیط‌های کارگری ۲۲.۳درصد اعلام شده است.