اولین «موزه پرنده» جهان در عربستان سعودی

العُلا، با فاصله هزار کیلومتری شمال‌غرب ریاض، جزو میراث ثبت‌شده جهانی یونسکو است

عربستان سعودی روز پنجشنبه چهارم نوامبر اولین «موزه پرنده» جهان را که در سفری با هواپیما بین پایتخت و شهر باستانی العُلا یافته‌های باستان‌شناسی را برجسته می‌کند، راه‌اندازی خواهد کرد.

این موزه مجموعه‌ای از یافته‌های تاریخی را که در کاوش‌های باستان‌شناسی در العُلا کشف شده‌اند به نمایش می‌گذارد.

مسافران این پرواز همچنین می‌توانند مستندی از کانال دیسکاوری به نام «معماران عربستان باستان» را که امسال منتشر شده است، تماشا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر باستان‌شناسی و تحقیقات میراث فرهنگی در کمیسیون سلطنتی العُلا (RCU)، در طول سفر مقدمه‌ای بر این مستند ارائه می‌کند و توضیحاتی در مورد آثار باستانی به نمایش گذاشته شده در موزه ارائه می‌دهد.

فیلیپ جونز، مدیر ارشد بازاریابی پروژه گفت که این موزه بر اهمیت کار باستان‌شناسی انجام شده در العلا که به زعم این کمیسیون «بزرگ‌ترین برنامه باستان‌شناسی جهان در این زمان است» تأکید خواهد کرد. این نهاد هدف خود را جذب بیش از دو میلیون بازدیدکننده سالیانه به این منطقه تا سال ۲۰۳۵ قرار داده است.

العلا، با فاصله هزار کیلومتری شمال‌غرب ریاض، جزو میراث ثبت‌شده جهانی یونسکو است. شهر باستانی «هجرا»، پایگاه اصلی سلسله نبطیان در جنوب این کشور بود که از زمان تأسیس در قرن سوم پیش از میلاد تا سال ۱۰۶ پس از میلاد که رومیان آن را فتح کردند، در آنجا حکومت می‌کردند. در این محوطه تاریخی که چشم‌انداز بسیار بدیعی دارد بیش از ۱۰۰ «گورپشته» و واحه‌ای از بالغ بر ۲٫۳ میلیون نخل خرما وجود دارد.

سر جورج ایاکوبسکو که در کمیسیون وظیفه نظارت بر برنامه‌ریزی در منطقه را بر عهده دارد در مورد حفظ یکپارچگی اماکن باستانی می‌گوید «سازمان یونسکو کاملاً مراقب است.» به گفته او، گردشگری در العلا از نوع «کیفیت بالا» خواهد بود: «کنار خیابان هات‌داگ نخواهند فروخت.»

خالد تاش، معاون ارتباطات شرکتی در خط هواپیمایی، گفت طرح موزه هوایی ادامه «همکاری مداوم» با کمیسیون سلطنتی برای برجسته کردن میراث غنی العُلا و شناساندن آن در سطح جهانی به عنوان یک مقصد گردشگری است.

العُلا در طول سال و به‌صورت فصلی میزبان طیف وسیعی از فعالیت‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان محلی و بین‌المللی است.

«شهر باستانی العلا» آغاز بهار سال جاری پس از سه سال تعطیلی که به‌منظور بازسازی بخش‌هایی از ساختمان‌های سنگی، خشتی و گلی انجام شده بود، مجدداً درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد.

بیشتر از سفر