ترامپ خطاب به مکرون: تحریم‌ها را لغو نمی‌کنم

خط اعتباری بدون بازگشت معافیت از تحریم‌های نفتی امکان‌پذیر نیست

Francois Mori / POOL / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند.

جود دیر، سخنگوی کاخ سفید این خبر را در توییتر خود اعلام کرد. 

ترامپ روز گذشته نیز در مصاحبه با خبرنگار ای‌بی‌سی، اعلام کرده بود که بحث لغو تحریم‌ها علیه ایران مطرح نیست.

مقامات فرانسوی در روزهای اخیر سعی کردند، واشینگتن را قانع کنند با بازگرداندن معافیت از تحریم‌های نفتی برای برخی مشتریان نفت ایران ، امکان اجرای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تهران را فراهم کند. البته ترامپ قبلا هم به مکرون هشدار داده بود که نقش سخنگوی آمریکا را ایفا نکند. او روز پنجشنبه گفت از تلاش‌های مکرون قدردانی می‌کند اما آمریکا مسائل‌اش را از مسیر فرانسه دنبال نمی‌کند. 

هرچند دونالد ترامپ در جریان اجلاس گروه ۷ در بیاریتز فرانسه با این پیشنهاد به طور جدی مخالفت نکرده بود، در دو روز اخیر دست کم دو بار مساله لغو تحریم‌ها را منتفی دانسته است.

با مخالفت آمریکا با لغو تحریم‌ها یا بازگرداندن معافیت از تحریم‌های نفتی، طرح فرانسه حداقل در شرایط فعلی قابل اجرا نیست.

از سوی دیگر تهران نیز اعلام کرده از امروز (جمعه)، مرحله سوم کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام شامل انجام عملیات تحقیق و توسعه فن‌آوری هسته‌ای را به اجرا در می‌آورد.

البته تهران دو ماه دیگر به اروپا فرصت داده تا تعهدات خود را عملی کند.

در همین حال گزارش‌هایی از برگزاری نشست وزیران کشورهای باقی‌مانده در برجام در نیویورک منتشر شده است. از آنجایی که مجمع عمومی سازمان ملل به زودی در نیویورک برگزار می‌شود، انتظار می‌رود این نشست‌ها در حاشیه این مجمع برگزار شود.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه کشورهایی هستند که پس از خروج آمریکا از برجام در توافق هسته‌ای باقی ماندند.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند از آنجایی که قرار است مذاکرات گروه ۱+۴ در نیویورک برگزار شود، احتمال هماهنگی بیشتر مواضع با طرف آمریکایی وجود دارد. البته رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران با تاکید رهبر جمهوری اسلامی از مذاکره و ملاقات با طرف آمریکایی منع شده‌اند.

در صورتی که آمریکا در  ابتکار عمل اروپاییان برای حفظ برجام شرکت نکند، احتمال موفقیت آن اندک خواهد بود.

آمریکا هم اکنون به همراه بریتانیا ائتلافی را تشکیل داده که هدف آن تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس است. گفته می‌شود در طرح فرانسه نیز به همکاری ایران برای مذاکره در خصوص امنیت خلیج فارس اشاره شده بود. مقامات تهران در روزهای اخیر تاکید داشتند در صورتی که خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را دریافت کنند، از مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای باز می‌گردند. همچنین آنها با ایده مذاکره در خصوص امنیت خلیج فارس نیز مخالفت نکرده بودند. 

اکنون با مخالفت قاطع کاخ سفید با لغو تحریم‌ها، همه نگاه‌ها به مجمع عمومی سازمان ملل دوخته خواهد شد. جایی که همچنان امکان برخی مذاکرات علنی یا غیر علنی برای برون رفت از بن‌بست جاری وجود دارد. ترامپ ادعا می‌کند قادر است در مدت ۲۴ ساعت مشکلات ایران را حل کند، ادعایی که ظریف در مورد آن ابراز تردید کرده است.