تعهد اتحادیه اروپا به ادامه کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین

کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به فلسطین در اوایل سال آینده از سر گرفته خواهد شد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و محمد آشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

با گشوده شدن صحفه‌ای جدیدی در روابط فلسطین و کشورهای اروپایی و تعهد اتحادیه اروپا به از سرگیری حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین به دیدارش از بروکسل و لوکزامبورگ پایان داد. محمد آشتیه در این سفر از اتحادیه اروپا خواست برای «پایان دادن به دشوارترین بحران مالی که تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان تاسیس خود تا کنون با آن روبه‌رو شده است» کمک‌های مالی خود به فلسطین را از سر گیرد.

البته اتحادیه اروپا همه ساله حدود ۳۰۰ میلیون یورو به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک می‌کند و این کمک از آغاز سال جاری ۲۰۲۱، بنا به دلایل متعددی متوقف شده است.

در همین راستا، استیون سلامه، مشاور نخست وزیر فلسطین گفت «ما نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد موضوعاتی از جمله به تعویق افتادن انتخابات، حقوق بشر و نقش اتحادیه اروپا در روند صلح را برطرف کردیم و اوضاع به زودی به حالت عادی باز خواهد گشت و حتی بهتر از قبل خواهد شد.» وی افزود که اتحادیه اروپا حمایت مالی خود را در اوایل سال آینده از سر خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلامه در گفت‌وگوی که در حاشیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو، با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که «اروپا متعهد شده است ۶۰۰ میلیون دلار که تخصیص مالی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، به فلسطین می‌شود را تا ماه مارس آینده پرداخت کند». وی افزود هرچند بحران مالی کنونی تا سه ماه اول سال آینده ادامه خواهد داشت، اما به زودی شاهد پیشرفت قابل ذکری در حل بحران مالی تشکیلات خودگردان فلسطین خواهیم بود.

سلامه خاطرنشان کرد که از ۶۰۰ میلیون یورویی که اتحادیه اروپا به فلسطین می‌دهد، ۲۸ میلیون آن به بودجه دولت فلسطین، ۱۷۰ میلیون آن به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر به پروژه‌های عمرانی و کمک‌های بشردوستانه در سرزمین‌های فلسطین، تعلق می‌گیرد. این در حالی است که به گفته استیون سلامه، روند پرداخت کمک‌های بشردوستانه و توسعه تا کنون تحت تاثیر بحران مالی قرار نگرفته است.

با این حال، سلامه تاکید کرد که میزان حمایت‌های خارجی از تشکیلات خودگردان فلسطین در سال جاری به شدت کاهش یافته و به ۱۵۰ میلیون دلار یا ۱۰ درصد از کمک‌های دریافتی در سال ۲۰۱۳، که بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار بود، رسیده است.

سلامه در مورد دلایل توقف حمایت مالی اروپا از تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت که مقامات اروپایی اعلام کرده اند که توقف ارسال کمک‌های مالی به دلیل روبه‌رو شدن با چالش‌های فنی در سیستم مالی اتحادیه اروپا است و فلسطین تنها کشوری نیست که نتوانسته است کمک‌های مالی اتحادیه اروپا را دریافت کند.

محمد آشتیه در دیدار با جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار افزایش حمایت‌ مالی اتحادیه اروپا و اجرای تعهدات مالی تصویب شده در سال ۲۰۲۱، شد. وی با اشاره به چالش‌های ناشی از کاهش حمایت‌های مالی خارجی و کسر ناعادلانه اسرائیل از درآمدهای گمرکی مربوط به فلسطین، برنامه‌های دولت فلسطین برای توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی ناشی از بحران همه‌گیری کرونا را با مقامات نهاد اجرایی اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار داد.

از سوی دیگر، محمد آشتیه از اتحادیه اروپا خواست که برای متعهدکردن اسرائيل به توافق‌نامه‌های امضا شده با تشکیلات خودگردان فلسطین و اتخاذ تدابیر عملی برای توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد. وی همچنان اتحادیه اروپا را به اِعمال فشار علیه اسرائیل فراخواند تا زمینه برگزاری انتخابات فلسطین در بیت‌المقدس نیز فراهم شود.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان