احداث راه‌اهن پرسرعت هفت سال تاخیر دارد

پروژه برجسته حمل و نقل زمینی ممکن است ۲۲ میلیارد پوند بیشتر هزینه داشته باشد

Adrian DENNIS / AFP

شرکتی که برای ساخت راه‌آهن پرسرعت HS2 با دولت قرارداد دارد گفت فاز دو این پروژه می‌تواند تا هفت سال تاخیر داشته باشد.

پروژه برجسته حمل و نقل زمینی ممکن است ۲۲ میلیارد پوند بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، هزینه داشته باشد.

به اداره حمل و نقل گفته شده است، مرحله اول این پروژه، با پیوند لندن با غرب میدلندز، می‌تواند پنج سال به طول انجامد، در حالی که خط آهن برنامه ریزی شده بین غرب میدلندز، لیدز و منچستر ممکن است تا هفت سال به تاخیر بیفتد.

وزیر حمل و نقل، گرنت شپس، در بیانیه‌ای کتبی به نمایندگان مجلس گفت: «همکاران می‌دانند که رئیس پروژه HS2 باور ندارد که طرح فعلی با بودجه ۵۵.۷ میلیارد پوند تعیین شده براساس قیمت‌های سال ۲۰۱۵، قابل ارائه باشد. در عوض، او تخمین می‌زند كه طرح فعلی نیاز به بودجه‌ای در حدود ۷۲ تا ۷۸ میلیارد پوند، بازهم براساس قیمت‌های سال ۲۰۱۵ دارد. این مبلغ شامل پیشامدهای احتمالی نیز می‌شود. با توجه به جدول زمانی، رئیس معتقد نیست که جدول زمانی فعلی یعنی سال ۲۰۲۶ برای شروع خدمات فاز یک واقع بینانه است».

آقای شپس افزود: «با یادگیری از سایر پروژه‌های مهم زیرساخت حمل و نقل، او طیف وسیعی از تاریخ‌ها را برای شروع خدمات پیشنهاد می‌کند».

او سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۱ را برای مرحله‌ی اول توصیه می‌کند، با گشایش مرحله‌ای و شروع خدمات اولیه بین خیابان لندن اولد اوک کامن و خیابان بیرمنگام کارزون، و پس از آن خدمات به و از لندن ایستون.

آقای شپس انتظار دارد که فاز 2b، خط کامل پر سرعت به منچستر و لیدز، بین سال‌های ۲۰۳۵ و ۲۰۴۰ باز شود.

بوریس جانسون قبلا با انتقاد از اینكه هزينه HS2 «از كنترل خارج شده است»، از دادن تضمين برای انجام اين پروژه مطابق برنامه ريزی، خودداری كرده بود.

دولت وی اعلام کرده است که این طرح را که با تاخیر و نگرانی از مدیریت ضعیف روبرو شده است، بررسی می‌کند.

اما این طرح قویا از سوی رهبران دولت محلی در شمال و میدلندز حمایت می‌شود، زیرا که با ترن‌هایی با سرعت ۲۵۰ مایل در ساعت این مناطق به پایتخت وصل می‌شوند.

و فدراسیون مشاغل کوچک پیش از این گفته بود که کنارگذاشتن HS2 صرفا نمونه دیگری از «رویکرد شروع و توقف سرمایه گذاری عمده حمل و نقل است که اقتصاد ما را برای چند دهه عقب نگه داشته است».

روز سه شنبه، گروه‌های تجاری در حالی که از آخرین تاخیر ناراحت بودند، با عجله از طرح حمایت کردند. اتاق بازرگانی بریتانیا آن را «حیاتی» خواند و افزود: «بسیاری از مشاغل پیش از اتمام طرح ایجاد شده‌اند و هزاران شغل دیگر در آینده ایجاد می‌شود».

کنفدراسیون صنعت بریتانیا گفت: «البته گزارش امروز ممکن است جار زدن صدای آنهایی باشد که مخالف HS2 هستند، اما مشاغل معتقدند که تخریب این طرح محدودیت اقتصادی مهمی در میدلندز و شمال خواهد بود».

آلن کوک، رئیس HS2 در گزارشی اذعان کرد که برنامه‌های اولیه این پروژه نتوانسته است به اندازه کافی تعیین کند که چه مشکلاتی بر سر راه ساخت خط ترن پرسرعت از طریق مناطق پرجمعیت که دارای زمین پرچالش هم هستند، وجود دارد.

او در حالی که اصرار داشت فواید این طرح درک شده، همچنین اعتراف کرد که بودجه اولیه آن غیر واقعی بوده است.

ایندیپندنت پیش از این گزارش داده بود که چطور نزدیک به ۹۰ هزار درخت کاشته شده برای کاهش تاثیرات محیطی HS2 در اثر هوای بسیار گرم خشک شدند. در آن زمان کارفرمایان گفتند که جایگزین کردن آنها با درختان جدید ارزانتر از نگه داشتن و آبیاری آنان است.

«وودلند تراست» پاییز گذشته گفت، هنگامی که این خط آهن به اتمام برسد، انتظار می‌رود که از میان حداقل ۶۱ منطقه وودلند، از جمله جنگل باستانی که قرن‌ها قدمت دارد و جایگزین نشدنی است، بگذرد و آنها را قطع کند.

گزارش‌های تکمیلی توسط PA

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان