امتناع از زدن واکسن واکسن‌ساز استرالیایی را در معرض اخراج قرار داد

نیکولای پتروفسکی، مدیر تحقیقات ساخت واکسن کرونای «کووکس-۱۹» است که در ایران به‌عنوان «واکسن کرونای مشترک ایران و استرالیا» یا «اسپایکوژن» شناخته می‌شود

نیکولای پتروفسکی، دو دوز واکسن «کووکس-۱۹» تزریق کرده که مورد تایید دولت استرالیا نیست- تصویر از حساب توییتر @vaxine_news

نیکولای پتروفسکی، واکسن‌شناس استرالیایی و مدیر تحقیقات ساخت واکسن کرونای «کووکس-۱۹» می‌گوید به‌دلیل امتناع از دریافت واکسن‌‌های کرونای تاییدشده در آن کشور، در معرض اخراج از محل کارش در مرکز پزشکی دانشگاه فلیندرز شهر آدلاید قرار گرفته است.

شرکت استرالیایی بیوتکنولوژی «وکسین» زیر نظر پروفسور نیکولای پتروفسکی، درطول ماه‌های گذشته برای تولید یک واکسن ضدکرونا به‌نام «کووکس-۱۹» (Covax-19) تلاش کرده که مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی آن با همکاری شرکت دارویی سیناژن در ایران انجام شده است. این واکسن که در ایران به‌عنوان «واکسن کرونای مشترک ایران و استرالیا»، «واکسن ایرانی-استرالیایی»، یا واکسن «اسپایکوژن» شناخته می‌شود، اواسط مهرماه، از سازمان غذا و داروی ایران مجوز مصرف اضطراری دریافت کرد.

پتروفسکی که از اساتید پزشکی دانشگاه فلیندرز در شهر آدلاید استرالیا و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «وکسین» است، پیش از این دو دوز واکسن کرونای «کووکس-۱۹» تزریق کرده، درحالی‌که واکسن‌های کرونای مورد تایید سازمان نظارت بر داروهای درمانی (Therapeutics Goods Administration) در استرالیا، تنها شامل واکسن‌های ساخت شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا است.  

به گزارش رسانه‌های استرالیا، این پژوهشگر واکسن‌شناسی از دریافت نامه‌ای «تهدیدآمیز» و «سختگیرانه» از اداره بهداشت ایالت استرالیای جنوبی مبنی‌بر ضرورت واکسیناسیون با واکسن‌های مورد تایید در استرالیا خبر داده است.  

بنابر ابلاغ اداره بهداشت استرالیای جنوبی، کارکنان تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از روز دوشنبه، اول اکتبر (دهم آبان) برای ادامه کار خود در مرکز پزشکی، باید مدرکی مبنی‌بر واکسیناسیون کامل خود را ارائه می‌کردند. براساس این ابلاغیه، به‌جز موارد خاص معافیت‌های پزشکی، افرادی که واکسن تاییدشده را دریافت نکرده باشند، به‌هیچ‌وجه اجازه ورود به مراکز بهداشتی را نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور پتروفسکی ضمن رد هرگونه مخالفت با تزریق واکسن کرونا، با اشاره به تزریق واکسن «کووکس-۱۹»، در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی، دریافت دوزهای بیشتر از واکسن کرونا را برای خود «خطرناک»  دانست و گفت: «در مورد تاثیر اینکه اگر پس از واکسینه‌شدن کامل با یک نوع واکسن کرونا، دوره دیگری از یک واکسن متفاوت کووید-۱۹ را نیز تزریق کنید، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.»

او در گفت‌وگو با روزنامه «استرالین»، اجبار کردن افراد به دریافت مجدد واکسن کرونا «فقط برای برآورده کردن برخی ضرورت‌های بوروکراتیک» را اقدامی نادرست و مغایر با اصول مربوط به سلامت عمومی دانست و افزود: «اگر من وارد یک مرکز بهداشتی در ایالت استرالیای جنوبی شوم، براساس قانون دستگیر خواهم شد. این برخورد،سخت‌گیری بیش‌از اندازه است. تهدیدهایی کتبی صادر شده است، مبنی‌بر اینکه افراد تنها درصورت دریافت معافیت می‌توانند از این حکم مستثنا می‌شوند و در غیر این صورت، در عمل از جایگاه شغلی خود برکنار می‌شوند.»

به گفته پتروفسکی، واکسن «کووکس-۱۹» مرحله اول آزمایش‌های بالینی خود را در اوت ۲۰۲۰ در استرالیا با موفقیت طی کرده، به‌تازگی پس از طی مراحل دوم و سوم، به‌تازگی در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفته و «پیشرفته‌ترین واکسن تولیدشده در استرالیا» است.  

این پژوهشگر مدعی شده است دولت فدرال استرالیا پژوهش او برای تولید واکسن کرونا را «نادیده» گرفته، اما گزارش دقیقی درمورد کارایی واکسن «کووکس-۱۹» یا مقالات علمی منتشرشده در نشریات پزشکی معتبر درمورد نتایج پژوهش‌های مربوط به این واکسن را ارائه نکرده است. یک سخنگوی وزارت بهداشت استرالیا، ضمن رد ادعای پتروفسکی درمورد نادیده گرفته‌شدن پژوهش‌های او، گفت: «تمام درخواست‌های مربوط به واکسن کووید-۱۹ در بالاترین اولویت قرار گرفته و بررسی شده‌اند.»

بیشتر از جهان