«وکس»؛ واژه سال آکسفورد

واژه «وَکس» به خاطر «پیامد فوق‌العاده آن» به‌روشنی واژه سال ۲۰۲۱ است

«واکسن در حال تغییر نحوه گفتار، شیوه تفکر و بهداشت عمومی، جامعه و خودمان است» - Dimitar DILKOFF / AFP

دیکسیونرانگلیسی آکسفورد «اوُ ای دی» واژه سال را اعلام کرده است: «وَکس» (واکسن) که ۷۲ برابر سال گذشته استفاده شده است.

«او ای دی» همچنین به افزایش استفاده از دیگر واژه‌ها و عبارات مرتبط به "واکسن" ازجمله: «دابِل وَکسد» (افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند)، «آنوَکسد» (افرادی که واکسن نزده‌اند) و «اَنتی -وَکسِر» (مخالفان با واکسن) در ۱۲ ماه گذشته اشاره کرده است. 

واژه مرتبط دیگری که بسیار استفاده شده، «وَکسی» است که به تصویری که فرد هنگام دریافت واکسن – به‌ویژه واکسن کووید -  از خود می‌گیرد اطلاق می‌شود.

فیونا مک فِرسون، سردبیر «او ای دی» می‌گوید واژه «وَکس» به خاطر «پیامد فوق‌العاده آن» به‌روشنی واژه سال ۲۰۲۱ است.

او افزود: «سابقه این واژه به سال‌های ۱۹۸۰ برمی‌گردد اما تا سال جاری از آن به‌ندرت استفاده ‌شده است.»

«انعطاف‌پذیری این واژه در ساختن دیگر مشتقات ازجمله؛ «وکسی»، «وکساتون» (ماراتن تلقیح واکسن)، «وکسینیستا» (فردی که با خوشحالی و دادن مهمانی یا رویدادهای دیگر واکسینه شدنش را جشن می‌گیرد) از واژه‌های دیگر چشمگیرتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسپر گراثهوُل، رئیس زبان‌های آکسفورد می‌گوید: «در بررسی شواهد مربوط به زبان، «وَکس» گزینه‌ای مشخص بود. نخست افزایش چشمگیراستفاده جهانیان از آن توجه ما را جلب کرد. سپس ما روند تحلیل‌های خود را آغاز کردیم و روشن شد که چگونه واژه «وکس»  در سال جاری مرکز توجه بوده است.»

گراثهول در گفتگو با نشریه گاردین خاطرنشان کرد: که این واژه در موارد غیرمنتظره ازجمله اپلیکیشن‌های دوست‌یابی هم مورداستفاده قرار گرفته است. 

او گفت: «شواهد آن‌همه جا از بسترهای دوست‌یابی گرفته (وکس ۴ وکس) و نابرآوردگی‌های سرکوب شده (تابستان داغ وکس) تا تقویم‌های دانشگاهی (وکس به مدرسه) تا امور اداری (کارت عبور وکس) بود.

«با نگاه انحصاری به مبحثمان، آشکار می‌شود که واکسن در حال تغییر نحوه گفتار، شیوه تفکر و بهداشت عمومی، جامعه و خودمان است.»

واژه «وکس» نخست در سال ۱۷۹۹ به زبان انگلیسی راه یافت که مشتقات آن شامل واژه‌های «واکسینه» و «واکسیناسیون» است که هردو در سال ۱۸۰۰ وارد زبان شد.

واژه سال «او ای دی» واژه یا عبارتی است که از نظر این دیکسیونر در طول ۱۲ ماه گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

در تارنمای این نهاد آمده: «ما هر سال  فهرست واژه‌هایی را که برای سال نامزد شده‌اند را به گفتگو می‌گذاریم و واژه‌ای را که منعکس‌کننده اصول، حالت یا توجه ویژه در آن سال بوده است را به‌عنوان یک واژه بااهمیت فرهنگی، بالقوه پایدار و برنده اعلام می‌کنیم»

در سال ۲۰۲۰، «او ای دی» با انتخاب یک‌رشته واژه به‌عنوان واژه سال، گزینشی غیرمعمول داشت. این نهاد در توضیح گفت که غیرممکن است که تنها یک واژه را برای خلاصه کردن ۱۲ ماه انتخاب کند. 

در میان گزینه‌های سال ۲۰۲۰، واژه‌های «پرداخت در تعطیلی»، «آتش‌سوزی جنگلی»، «کار از خانه»، «قرنطینه» و «(رمز ارز) مون شات» دیده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان